Steeds minder gemeenten per email bereikbaar

Monique Verlind (DJMO)

22 procent van de gemeenten hebben geen e-mailadres op hun website staan. Bij deze gemeenten worden burgers gedwongen hun vraag via een contactformulier vragen stellen. Het aantal gemeenten wat niet meer per e-mail bereikbaar is voor burgers is sinds 2015 met maar liefst 30 procent toegenomen.

Van de in totaal 388 gemeenten zijn er 86 niet meer per e-mail bereikbaar. Een kwalijke zaak, aldus de Peter van van de Wijngaart van Wij Verdienen Beter. "Gemeenten die niet bereikbaar zijn per e-mail maken het voor burgers lastiger om met hun lokale overheid in contact te komen. Een digitaal formulier verplicht de burger daarbij vaak tot het geven van onnodige en soms privacy-gevoelige informatie."

Voor het onderzoek werd halverwege 2017 aan alle gemeenten per e-mail (of, wanneer het niet anders kon, per webformulier) een vraag gesteld over de mogelijkheid tot inspraak tijdens een raadsvergadering. Zes gemeenten, waaronder Leeuwarden, reageerden helemaal niet op de vraag.

145 gemeenten laten zien dat het contact met de burger wel goed kan verlopen. Deze gemeenten zijn bereikbaar per e-mail en werpen ook verder geen drempels op voor het stellen van een vraag. Ze antwoorden snel en stellen geen onnodige vragen die inbreuk maken op de privacy van hun burgers.