Facebook onthult cijfers 'Russische reclames'

Monique Verlind (DJMO)

Zo'n 10 miljoen Amerikanen keken via Facebook naar advertenties die in verband worden gebracht met Russische pogingen de presidentsverkiezing te beïnvloeden. Dat gebeurde in veel gevallen pas na de verkiezingen in de Verenigde Staten, maakte het techbedrijf bekend.

"44 procent van de advertenties werd voor de Amerikaanse verkiezing van 8 november 2016 bekeken; bij 56 procent gebeurde dat erna", aldus Facebook in een schriftelijke toelichting. De advertenties leken vaak te draaien om gevoelige maatschappelijke en politieke kwesties, zoals wapenbezit, migratie en de positie van seksuele minderheden in de samenleving.

Het bedrijf had maandag gemeld dat het informatie over 3000 verdachte advertenties heeft overgedragen aan onderzoekers van het Amerikaanse parlement. Zij zoeken uit of Rusland heeft geprobeerd de verkiezing te beïnvloeden ten gunste van Donald Trump, die zich vorige maand nog beklaagde over de kwestie. "De Ruslandgrap gaat door. Nu zijn het weer advertenties op Facebook", schreef de president toen op Twitter.

Facebook onthult cijfers 'Russische reclames'
Facebook onthult cijfers 'Russische reclames' (Foto: ANP)