Boodschappenlijstje wordt high-tech

Monique Verlind (DJMO)

De boodschappen op de achterkant van een oude envelop schrijven, hoeft tegenwoordig niet meer. Supermarktketens maken steeds meer gebruik van geavanceerde technologie. Zo kan Albert Heijn alvast je boodschappenlijst invullen, gebaseerd op eerdere aankopen. Bij de Jumbo kunnen mensen hun benodigde boodschappen inspreken in de app, die ze vervolgens toevoegt aan een lijst.

Albert Heijn kondigde het project donderdag aan. Het intelligente boodschappenlijstje wordt eerst ingevoerd voor mensen die online bestellen en de boodschappen daarna laten bezorgen. Computers voorspellen of iemand bijvoorbeeld weer toe is aan nieuwe vuilniszakken. Deelnemers kunnen zelf dingen toevoegen en weghalen. Albert Heijn hoopt dat mensen volgend jaar ook in de app en in de winkel eigen boodschappenlijstjes kunnen krijgen.

Na een uitgebreide testfase waarin meer dan 2.000 klanten het intelligente boodschappenlijstje hebben getest, nodigt Albert Heijn nu 65.000 klanten met een geregistreerde bonuskaart uit om van deze service gebruik te maken. Jumbo begint met duizend gebruikers. Zijn stemhulp is voorlopig alleen beschikbaar voor Apple-toestellen, zoals iPhones. Later moet het systeem worden uitgebreid naar apparaten die op Android draaien.

Boodschappenlijstje wordt technologie
Boodschappenlijstje wordt technologie (Foto: BuzzT)