Amerikanen vinden worstenbroodje uit

Bert (superworm)

Je verzint het niet, of juist wel: de Amerikaanse supermarktketen Trader Joe's introduceerde onlangs een 'unieke', 'zelfbedachte', 'nieuwe' versnapering, die tegelijkertijd wel héél erg lijkt op het eeuwenoude Britse culinaire cultuurgoed dat 'sausage roll' heet, oftewel knakworst in bladerdeeg. In Engeland zijn ze over de zeik om de Amerikaanse culturele diefstal.

De Amerikanen noemen hun 1-op-1-kopie van het Britse knakworstenbroodje 'Puff Dog'. In het Verenigd Koninkrijk noemen ze het ding 'sausage roll', maar er zijn in tig Europese landen varianten die er op lijken zoals ons worstenbroodje en frikandelrol.

De door Zooey Deschanel opgerichte leeghoofdige Amerikaanse lifestylewebsite Hello Giggles noemde de 'uitvinding' 'geniaal.' Op Twitter krijgen onze vrienden aan de overkant van de grote plas er van langs. "Bitch, please. Sausage rolls bestaan al langer dan jullie hele land", schrijft iemand. Een ander voegt toe, "binnenkort vinden ze vast het chocolade-ei uit."

Het is Amerikanen niet vreemd om Europees voedsel schaamteloos te jatten en dan te doen alsof ze zelf het wiel uitgevonden hebben. Dat deden ze eerder al met bijvoorbeeld koffie, worst en pizza.