Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2017

TargaFlorio

Komend weekend wordt de 24 uur van Le Mans verreden. De wereldberoemde langeafstandsrace op het Circuit de la Sarthe is toe aan zijn 85e editie. In deze voorbeschouwing een overzicht van de deelnemers, kanshebbers op de overwinning en hoe dit hoogtepunt van het autosportjaar te volgen is vanaf je zolderkamer.

De 24 uur van Le Mans is een race van een etmaal voor sportwagens en prototypes op het 13,629 km lange Circuit de la Sarthe in Le Mans, Frankrijk. De eerste editie werd in 1923 verreden en het is daarmee een van de oudste races ter wereld. De snelste deelnemers leggen gedurende de race bijna 5500 km af met een topsnelheid van 340 km/h en een gemiddelde snelheid van 225 km/h. Elk jaar bezoeken meer dan 250.000 mensen het evenement. De enige twee Nederlandse coureurs die de race gewonnen hebben zijn Gijs van Lennep (1971, 1976) en Jan Lammers (1988).

Het startveld is opgedeeld in vier verschillende klassen, namelijk LMP1, LMP2, GTE-PRO en GTE-AM. In LMP1 rijdt iedereen op Michelin banden, in de overige klassen een mix van Michelin en Dunlop.

LMP1
De belangrijkste klasse is de LMP1-klasse en is kortweg de Formule 1 van het langeafstandsracen. De afkorting LMP staat voor Le Mans Prototype. In deze klasse is er veel technische vrijheid voor de fabrikanten. De huidige generatie auto's hebben hybride systemen met elektrische motoren ten behoeve van extra aandrijving. Turbomotor en elektrische motoren genereren samen bijna 1000 pk.

Grootste verandering voor dit jaar is de afwezigheid van Audi. Voor het eerste sinds 1998 staan er geen Audi's aan de start. Porsche en Toyota keren wel terug op het Franse circuit, waarbij de Japanse fabrikant dit seizoen tot nu toe de meeste indruk heeft gemaakt. Toyota heeft beide FIA World Endurance Championship wedstrijden gewonnen en ook tijdens de testdag op Le Mans een week geleden waren de drie Toyota's duidelijk sneller dan beide Porsches. Maar dat snelheid niet alles zegt weet Toyota na de editie van vorig jaar als geen ander. Toen ging de #5 Toyota met nog vijf minuten te gaan riant aan de leiding maar als gevolg van technische problemen ging de winst alsnog naar Porsche. Voordeel van Toyota is dat ze een extra auto inzetten ten opzichte van de concurrent uit Stuttgart. Naast de fabrieksauto's staat er dit jaar één privateer aan de start in deze klasse. Het ByKolles Racing Team zet net als vorig jaar opnieuw een auto in. Voor het team van voormalig Spyker F1-baas Colin Kolles zal uitrijden al een hele prestatie zijn.

LMP2
De LMP2-klasse is voor niet-fabrieksteams en om de kosten in de hand te houden is er vergeleken met LMP1 minder technische vrijheid. Slechts vier fabrikanten hebben toestemming om voor deze klasse auto's te bouwen, namelijk Dallara, Onroak Automotive (Ligier), Oreca en Riley Tech/Multimatic. Alle teams zijn verplicht om een 600 pk sterke 4L V8 motor van Gibson Technology te gebruiken. Sinds dit jaar zijn alleen auto's met een gesloten cockpit toegestaan.

Dit jaar staat er een record aantal van 25 auto's aan de start, waaronder Racing Team Nederland. LMP2 is waarschijnlijk de meest onvoorspelbare klasse. Er zijn zo'n tien auto's die mee kunnen strijden voor de overwinning, waaronder de auto's van Vaillante Rebellion, Manor TRS Racing, G-Drive Racing, Signatech en Jackie Chan DC Racing. Alle kanshebbers rijden met auto's van de Franse fabrikant Oreca.

Zoals gezegd in deze klasse ook Racing Team Nederland met Jan Lammers, Frits van Eerd en voormalig F1-coureur Rubens Barrichello. Voor Van Eerd en Barichello is deze editie het debuut op Le Mans. Voor het Nederlandse team zal uitrijden het belangrijkste doel zijn. Wat betreft rondetijden komen ze te kort op de top. Samen met SMP Racing de enige Dallara in het veld.

De Chinese-Nederlander Ho Pin Tung rijdt met de #38 Oreca van Jackie Chan DC Racing. Dit team behoort tot de kanshebbers op het podium. Verder komt Jeroen Bleekemolen uit voor #43 Keating Motorsports. Het unieke van deze inschrijving is dat ze het enige team zijn met een auto van de Amerikaanse fabrikant Riley. Tot nu toe mist de auto snelheid, de betrouwbaarheid is een vraagteken. De laatste Nederlander op de deelnemerslijst is Rik Breukers. De jonge Limburger maakt zijn debuut op Le Mans met de #43 Ligier van ARC Bratislava.

GTE
GTE is de klasse voor de auto's die gebaseerd zijn op sportwagens die we ook op de weg tegen kunnen komen, dus liefhebbers van merken als Ferrari, Porsche en Corvette kunnen aan deze klasse hun hart ophalen. De afkorting GTE staat voor Grand Touring Endurance. Natuurlijk zijn de auto's wel flink aangepast dus van straatauto's is zeker geen sprake meer. De klasse is opgedeeld in een PRO- en AM-klasse. De PRO-klasse is voor de fabrieksteams en professionele coureurs en teams. In de AM-klasse zijn alleen auto's toegestaan die minimaal één jaar oud zijn. Bovendien mag een team niet volledig uit professionele coureurs bestaan.

In GTE-PRO staan dit jaar dertien auto's aan de start. Net als vorig jaar heeft Ford opnieuw vier auto's ingeschreven verdeeld over twee teams. Ze krijgen tegenstand van Aston Martin, Corvette en Porsche, ieder met twee auto's. Daarnaast nog drie Ferrari's van AF Corse en Risi Competizione. Laatstgenoemde wist vorig jaar stevige tegenstand te bieden aan Ford. Om aan de overmacht van Ford een einde te maken heeft de ACO een nieuwe balance of performance ingesteld om het veld dichter bij elkaar te brengen. Het is afwachten of dit effectief gaat zijn. Tijdens de Le Mans testdag waren de Fords drie seconden langzamer dan de snelste GTE-auto, desondanks blijven de Amerikanen van de blue oval toch tot de grote favorieten behoren. Tot slot GTE-AM. In deze klasse staan zestien auto's op de grid, waarvan de helft Ferrari's zijn. Verder een mix van Aston Martin en Porsche en een enkele Corvette.

Volledige deelnemerslijst (PDF)

Programma
Woensdag 14 juni
16.00u - 20.00u - Vrije training
22.00u - 00.00u – Kwalificatie 1

Donderdag 15 juni
19.00u - 21.00u – Kwalificatie 2
22.00u - 00.00u – Kwalificatie 3

Zaterdag 17 juni
09.00u - 09.45u - Warm-up
15.00u - Start race

Zondag 18 juni
15.00u - Finish race

Live te volgen via tv, radio, internet
De vrije training, kwalificaties en race worden live uitgezonden door Eurosport 1. De race wordt ook van start tot finish uitgezonden door RTL7.

Heb je geen tv in de buurt maar wil je de race toch live volgen dan is er nog live verslag via Radio Le Mans en natuurlijk de live timing. Ook het FOK!-forum is natuurlijk een goede plek om op de hoogte te blijven.

Radio Le Mans
Live Timing
Volledige deelnemerslijst (PDF)
Spottersguide