Eerste Formule E-zege ooit voor Mahindra op Tempelhof

heywoodu

Het team van Mahindra heeft voor het eerst in de nog korte Formule E-geschiedenis een race gewonnen. De eerste van twee races tijdens de ePrix van Berlijn, verreden op het voormalig vliegveld Tempelhof, leverde een zege op voor de Zweed Felix Rosenqvist. 

Polesitter Lucas di Grassi nam bij de start gelijk de kop, maar de man die naast hem stond op de eerste startrij, José Maria Lopez, kende een erg matige start en viel twee plekken terug. De mannen van Mahindra profiteerden daarvan en Rosenqvist en Nick Heidfeld namen achter Di Grassi hun posities in, voor Lopez en diens teamgenoot Sam Bird.

Kampioenschapsleider Sebastien Buemi moest na een dramatische kwalificatie als veertiende starten en de Zwitser liep in het gedrang wat kleine schade op. Toch wist hij zich in het eerste kwart van de race een beetje naar voren te vechten en met de autowissel in zicht lag Buemi op de tiende plek - terwijl de posities voorin nog onveranderd waren.

Na 22 van de 44 ronden zat de autowissel eraan te komen en op dat moment kreeg Rosenqvist een goed bericht over de radio: hij mocht wat extra energie gebruiken om voorbij Di Grassi te komen en dat lukte gelijk, waardoor de Zweed als leider een tweede auto ging halen. De hele top-17 kwam tegelijk naar binnen, alleen teamgenoten Robin Frijns en Antonio Felix da Costa - die achteraan het veld bungelden - konden nog heel even door, waardoor Frijns tijdelijk de derde plek in beslag nam.

Frijns kwam een ronde later dan de rest naar binnen, Da Costa ging zelfs nog een rondje door, waardoor beide heren in deel twee van de race wat extra energie hadden om mogelijk nog wat winst te boeken. Voorin hadden Rosenqvist en Di Grassi het tempo goed te pakken, Heidfeld keek tegen een achterstand van zes seconden aan. 

Negen ronden voor het einde had Buemi het mes tussen de tanden en de Zwitser opende, met succes, de aanval op de zevende plek van Bird. Teamgenoot Nicolas Prost reed voor hem en viel Jean-Eric Vergne aan, terwijl Buemi de ogen nog vol op Vergne's vijfde plek gericht had. Prost maakte het zijn teamgenoot niet al te lastig en niet veel later hoorde Buemi dat hij Vergne niet per se meer in hoefde halen.

Vergne kreeg namelijk te horen dat hij vanwege een unsafe release in de pitstraat een tijdstraf van vijf seconden kreeg. Toch probeerde Buemi het, want de op de vierde plek rijdende Lopez kwam toch nog in zicht. Voorin was Rosenqvist ongenaakbaar en op de laatste procentjes energie kwam hij als eerste over de streep, voor Di Grassi en Mahindra-teamgenoot Heidfeld. Lopez werd vierde, Buemi eindigde ondanks zijn matige startpositie nog als vijfde. Frijns kwam uiteindelijk als achttiende over de streep.