Aegon gedagvaard om woekerpolissen

Redactie

Aegon is gedagvaard voor het aanbieden van woekerpolissen. De rechter oordeelde in juni vorig jaar al dat gedupeerden van Koersplanovereenkomsten van Aegon-dochter Spaarbeleg schadeloos moeten worden gesteld, maar in een nieuwe collectieve procedure wordt een fors hogere claim neergelegd, meldt de vereniging Woekerpolis.nl zaterdag.

Ook voor alle andere woekerpolissen van Aegon wordt een schadeclaim neergelegd. Aan de dagvaarding ging volgens de vereniging een analyse van duizenden polissen vooraf. "Zonder de hulp van onze leden was dit nooit gelukt. Doordat zij ons hebben voorzien van alle offertes, brochures en voorwaarden, weten wij nu precies wat er mis is bij de producten van Aegon", stelt voorzitter Ab Flipse van Woekerpolis.nl. "De buitensporig hoge kosten verklaren waarom al die polissen bijna niets opleveren."

Aegon zou in de afgelopen 25 jaar 1,3 miljoen woekerpolissen hebben verkocht. Na de uitspraak van de rechter over Koersplan kondigde Aegon aan met aanvullende compensatie te komen. Maar volgens Flipse moet daar niet te veel van worden verwacht. Vezekeraars zouden vaker dergelijke compensaties aankondigen, maar in het verleden bleken die volgens Flipse maar een fractie van de werkelijk geleden schade. De vereniging verwacht dan ook aanzienlijk hogere bedragen binnen te kunnen halen.

Eerder werd Nationale Nederlanden al door de vereniging gedagvaard. Uiteindelijk moet dat met alle aanbieders van woekerpolissen gebeuren.

De Consumentenbond meldde eerder deze maand dat mensen die vorig jaar compensatie kregen van Aegon voor hun woekerpolis, mogelijk te veel belasting betalen. Dat komt volgens de organisatie doordat de verzekeraar de compensatie verkeerd zou hebben doorgegeven aan de Belastingdienst. Mensen zouden daardoor onnodig twintig procent belasting over de compensatie betalen. Aegon liet toen weten de zaak te onderzoeken en stelde dat het te vroeg is om te concluderen dat sprake is van een fout.