Meer dan helft omzet Facebook uit mobiele reclame

Redactie

Facebook heeft in het laatste kwartaal van vorig jaar voor het eerst meer dan de helft van de omzet behaald uit mobiele advertenties, tot tevredenheid van beleggers. Het sociale netwerk behaalde daarnaast meer omzet en winst dan analisten hadden verwacht.

De totale omzet tijdens het kwartaal steeg met 63 procent tot 2,59 miljard dollar (1,90 miljard euro), bleek woensdagavond uit de cijfers. Analisten hadden volgens Factset gemiddeld een omzet van 2,35 miljard dollar verwacht. Het resultaat onder de streep kwam uit op 523 miljoen dollar netto. Dat is 64 miljoen dollar meer dan een jaar eerder.

Aan het eind van 2013 had het sociale netwerk 1,23 miljard maandelijkse gebruikers. Hiervan logden 757 miljoen mensen in ieder geval een keer per dag in. Dat is 22 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal mobiele gebruikers bedroeg 945 miljoen, 39 procent meer dan een jaar eerder.

Facebook viert volgende week zijn tiende verjaardag. "Het was een goed einde van een jaar voor Facebook", zei oprichter en topman Mark Zuckerberg in een verklaring. "We kijken uit naar de volgende tien jaar."

Dat Facebook geld weet te verdienen uit mobiele telefoons, laat zien dat het bedrijf - geboren op een desktop - zijn weg weet te vinden in het 'mobile first'-tijdperk.

Het aandeel Facebook steeg in de handel nabeurs meer dan zeven procent, tot bijna 57,50 dollar. In de afgelopen zes maanden is het aandeel al 51 procent gestegen. Dat is flink meer dan de 6,4 procent stijging in dezelfde periode van de S&P 500.

In mei 2012 jaar ging het bedrijf naar de beurs met een introductiekoers van 38 dollar per aandeel. Binnen een paar maanden tijd halveerde de koers echter, onder meer omdat er twijfels waren over het verdienmodel van het bedrijf. Facebook zou aanvankelijk te weinig hebben ingezet op mobiele gebruikers en daardoor advertentie-inkomsten hebben misgelopen.