Commissie: orgaandonatiespotje nodeloos kwetsend

Chuck-N0rr1s

Een spotje voor orgaandonatie van het ministerie van Volksgezondheid is in strijd met de goede smaak en nodeloos kwetsend. Dat heeft de Reclame Code Commissie donderdag geoordeeld. FNV Spoor, die over de reclame aanklopte bij de commissie, hoopt dat het spotje nu direct van de televisie wordt gehaald.

In het spotje rent een triatleet met een donorhart nog snel onder spoorbomen door, terwijl die dichtgaan. De reclame-uiting wordt uitgezonden in het kader van de nationale donorweek, die nog tot en met zondag duurt.

De commissie stelt dat de reclame is strijd is met de goede smaak, omdat van de spot de suggestie uitgaat dat het 'risicovolle' gedrag van de triatleet stoer is. Een mens zou het uiterste uit zijn leven halen als hij risico's neemt die zijn leven in gevaar brengen, zo beeldt het spotje volgens de commissie uit.

Daarbij is de uiting nodeloos kwetsend omdat de beelden niet 'als fictieve situaties herkenbaar zijn'. "Daar waar de atleet de spoorwegovergang oversteekt op het moment dat de slagbomen sluiten en een trein met hoge snelheid nadert, wordt ook door de geluiden op realistische wijze een levensgevaarlijke situatie getoond."

Het is volgens de commissie algemeen bekend dat dergelijke situaties in de praktijk voorkomen. "Daarvoor wordt ook door de overheid regelmatig gewaarschuwd. De beelden brengen zowel bij machinisten als ook bij andere groeperingen in de samenleving die betrokken zijn geweest bij ongelukken op het spoor een schokeffect teweeg." Van de overheid had volgens de commissie mogen worden verwacht dat zij met deze gevoelens rekening zou hebben gehouden.

Bij overtreding van de Reclame Code in een niet-commerciële reclame-uiting kan de commissie de adverteerder alleen adviseren de uiting niet langer openbaar te maken. FNV Spoor is verheugd over de uitspraak. "Het is een levensbedreigende situatie die machinisten liever niet willen meemaken", aldus vakbondsbestuurder bij FNV Spoor Roel Berghuis, die overigens stelt dat de vakbond wel sympathiek staat tegenover het doel van de campagne.