FOK!auto: een paarsgepunte Kever

Djeez

Vandaag nemen we jullie mee naar een van de bekendste auto's ter wereld: de Volkswagen Kever. Deze auto is maar liefst 65(!) jaar geproduceerd. In die jaren zijn er meer dan 20 miljoen exemplaren aan de man gebracht.

Hitlers speeltje
De VW Kever is niet echt onder een gelukkig gesternte geboren. Niemand minder dan Adolf Hitler himself gaf Ferdinand Porsche de opdracht de opdracht een auto voor het volk te maken. Porsche gaf de job echter uit handen aan een jood, zo bleek later. Velen claimen de auto te hebben ontworpen, en tot op heden blijft onduidelijk wie de bedenker is van de Kever.

Diverse namen
In 1937 verschenen de eerste prototypes van de Typ 1. Deze hadden echter geen achterruit, maar na klachten werd de auto voorzien van twee kleine achterruitjes. Omdat de achterkant van de auto zo wel leek op een bril, kreeg dit model in ons land de naam 'Brilkever'. Tot 1967 gingen de guitige autootjes als Typ 1, 1200 en 1300 door het leven. Pas hierna besloot VW de bijnaam Kever ook zelf aan hun creatie te geven.

brilDe brilkever (foto: Wikipedia-user Spurzem)

Jaren na WOII
Ook na de Tweede Wereldoorlog bleef de Kever populair. De fabriek kwam in Britse handen en werd omgedoopt tot Wolfsburg Motor Works. De speciaal voor de fabriek gebouwde stad Stadt des KdF-Wagens ging Wolfsburg heten. Niet veel later ging de fabriek Volkswagen heten. Hoewel de eerste exemplaren na de oorlog aan nutsbedrijven werden verkocht, begon men al snel met de export. Nederland was een van de eerste exportlanden, met dank aan Pon. Andere belangrijke exportlanden waren Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

Veranderingen
Ook de Kever ontkwam niet aan de nodige facelifts. Zo besloot men in de fifties de achterruit de helft groter te maken. Hierdoor werd het zich achteruit aanzienlijk verbeterd. Kevers van dit model worden liefkozend 'Ovaaltje' genoemd. Uiteindelijk werd de auto zo vaak verbouwd, dat de modellen uit 1949 en 1970 slechts één ding gemeen hadden: de rubber afdichtstrip van de motorklep.

ovaaltjeHet ovaaltje (foto: Wikipedia-user Mo)

Een wereldrecord
Al in 1972 passeerde de Kever de T-Ford als meest geproduceerde auto aller tijden. Speciaal voor deze gelegenheid verscheen een actiemodel: de Weltmeister. Dit model is voorzien van een motor van 1300 cc, Weltmeistervelgen, achteruitrijlichten, achterruitverwarming en speciale bekleding. Van dit model zijn er tussen de vijf- en zesduizend stuks gemaakt.

Het doek valt
Hoewel in 1978 de productie in Duitsland al was gestopt, ging deze in Mexico nog even door. Daar rolde op 30 juli 2003 pas het laatste exemplaar van de band. Met maar liefst 21.529.464 geproduceerde aantallen is de VW Kever de succesvolste auto aller tijden.

kever paarsEen paarsgepunte Kever. Gewoon omdat het kan...

De Kever als filmster
Echt legendarisch werd de Kever als filmster. Als Herbie schitterde deze auto vijfmaal op het witte doek. De witte kever met startnummer 53 leidt zijn eigen leven en kan zelfs alleen rijden. Als je nog nooit een Herbie-film hebt gezien, stap dan naar de betere videoboer.

De Kever als Herbie