Tomb Raider grootste succes voor franchise

WesleyB (Wesley Akkerman)

Volgens de baas van ontwikkelaar Crystal Dynamics, Darrell Gallagher, is de nieuwe Tomb Raider het meest succesvol in de zeventien jaar dat de franchise nu bestaat, als het gaat om de launchperiode. Nog niet eerder heeft een Tomb Raider-spel zo snel, zo veel verkochte exemplaren op z'n naam gezet.

"It’s been the biggest week one sales in franchise history, and we’re only a few weeks into that launch right now, and it’s been the biggest opening so far in 2013", zegt Gallagher op de Tomb Raider-panel op GDC. "So, we’re happy with the outcome. It’s certainly in a place where we feel like we’re on the road to achieving everything we wanted to."

Desondanks doet uitgever Square Enix alsof de huidige resultaten het einde van de wereld zijn. Afgelopen week heeft de directeur van Square Enix laten weten op te stappen vanwege de teleurstellende omzet. Had het bedrijf onrealistische verwachtingen of pompte het te veel geld in zijn projecten?

De laatste, grote, projecten van de uitgever hebben het per saldo immers niet slecht gedaan. Sleeping Dogs verkocht 1,75 miljoen exemplaren, Hitman Absolution tegen de 3,5 miljoen aan en Tomb Raider ging daar weer overheen. Wereldwijd geen grote aantallen, maar opzichzelfstaand had het natuurlijk veel slechter gekund.