Meer dan 40 miljard downloads in App Store

Pheno

Apple heeft vandaag bekendgemaakt dat klanten meer dan 40 miljard apps hebben gedownload, waarvan bijna 20 miljard alleen al in 2012. Met ruim 2 miljard downloads was december een recordmaand in de App Store, die meer dan 500 miljoen actieve accounts heeft.

Het betreft 40 miljard unieke downloads, exclusief herhaalde downloads en updates. Ontwikkelaars wereldwijd hebben meer dan 775.000 apps geproduceerd voor alle iPhone-, iPad- en iPod touch-gebruikers. Daarvan zijn er 300.000 speciaal voor iPad geschreven. Apple in totaal ruim 7 miljard dollar uitbetaald aan ontwikkelaars van deze apps.

"Het was een ongelooflijk jaar voor onze iOS-ontwikkelaars", vertelt Eddy Cue, senior vice president Internet Software and Services van Apple. "Ze hebben meer dan 7 miljard dollar aan de App Store verdiend. Ook in de toekomst krijgen ze van ons een optimaal ecosysteem aangereikt, zodat ze de meest innovatieve apps ter wereld kunnen blijven maken."

In 2012 werd de game Temple Run van het familiebedrijfje Imangi Studios meer dan 75 miljoen keer gedownload. De freemium-titels DragonVale en Clash of Clans van respectievelijk Backflip Studios en Supercell, twee gameontwikkelaars in opkomst, brachten samen meer dan 100 miljoen dollar in het laatje. Nieuwe voorzieningen als Uber, Flipboard, HotelTonight en AirBnB mochten zich verheugen in de belangstelling van miljoenen iOS-gebruikers. Bedrijven als Electronic Arts, Ubisoft, Autodesk, Marvel en Major League Baseball breidden hun iOS-aanbod verder uit, terwijl ontwikkelaars als Bad Robot Interactive van JJ Abrams en Bottle Rocket de grenzen van iOS-apps weer verder verlegden.

"Dat onze game Temple Run in 2012 zo goed aansloeg, kwam voor ons totaal uit de lucht vallen", aldus Keith Shepherd, medeoprichter van Imangi Studios. "Wij wilden alleen maar een leuk, niet al te moeilijk spelletje maken, maar toen de game eenmaal in de App Store stond, vloog hij over de virtuele toonbank. Het afgelopen jaar werd Temple Run meer dan 75 miljoen keer gedownload op een iOS-apparaat."

"Ons succes op het iOS-platform overtreft onze stoutste verwachtingen", vertelt Samir Hanna, vice president Consumer Products van Autodesk. "Om Autodesk bij iPhone-bezitters te promoten, zijn we klein begonnen met de app SketchBook. Drie jaar later hebben we een aanbod van 20 iOS-apps, die meer dan 50 miljoen keer zijn gedownload. En dat aanbod zullen we in de toekomst verder uitbreiden met nieuwe creativiteits- en ontwerptools, zowel voor beroeps- als gewone gebruikers."

Apple iPads