FIA denkt over proef met achtervleugels

Peterselieman

Autosportfederatie FIA denkt er over na om een deel van de vrije trainingen in Australië te reserveren om het concept van de beweegbare achtervleugel uit te testen. Tot nu toe is het systeem onbeperkt gebruikt, maar nog niet onder raceomstandigheden getest.

In races mag de beweegbare achtervleugel alleen worden gebruikt op 600 meter van het rechte stuk om zo het inhalen te kunnen bevorderen. De rijder die het systeem kan activeren moet minder dan een seconde achter zijn voorligger rijden. In theorie werkt het systeem, maar een praktijktest is er nog niet geweest.

"We hebben het hierover gehad, maar er is nog geen beslissing genomen. Op de donderdag voor de race gaan we bepalen of een deel van de vrije trainingen kan worden besteed aan het uitproberen van de verstelbare achtervleugel, en de bijbehorende tijdwaarneming," zei FIA-directeur Charlie Whiting.

Hij verwacht niet dat de toeschouwers door het systeem in verwarring zullen worden gebracht. "Daar is geen enkele reden toe Op de baan worden de zone waarin het verschil wordt gemeten en het punt waarop de vleugel mag worden versteld duidelijk aangegeven. Bovendien krijgen de televisiekijkers in beeld te zien wanneer het systeem wordt geactiveerd."