'Weinig openheid NS'

Marc (MPG)

De NS weigert openheid van zaken te geven over de vraag hoe slecht het reizigersvervoer nu eigenlijk verloopt. Ook weigert de NS opheldering te verschaffen over de vraag hoe het kon gebeuren dat er gisteren pas na vier uur een diesellocomotief beschikbaar was om een bij Zaandam gestrande trein met zeshonderd reizigers naar een station te slepen. Dat concludeert reizigersbelangenorganisatie de Maatschappij Voor Beter OV.

Het vervoersbedrijf stelt dat 'reizigers niet stranden'. Dat klinkt positief, maar er zijn nogal wat reizigers die gewoon niet meer in treinen passen en geruime tijd op het perron moeten achterblijven. Formeel is dat misschien geen 'stranden', maar volgens Voor Beter OV blijft het een wandaad jegens de reiziger.

Evenmin maakt de NS duidelijk hoeveel minder treinen er nu rijden ten opzichte van de oorspronkelijk geplande kerstdienstregeling, en hoeveel korter die treinen die wel rijden eigenlijk zijn. Bovendien verschaft de NS geen duidelijkheid over de reserverijtuigen en reservelocomotieven die werkeloos aan de kant staan. Het zou gaan om 20 locomotieven en een ruim aantal dubbeldeksrijtuigen van het oudste type.

Voor Beter OV vindt het schandalig dat het reservematerieel niet ingezet wordt. Ook het afschaffen van het spoorboekje is volgens de belangenorganisatie een kwalijke zaak. De NS zou misbruik van de situatie maken, nu het niet meer te controleren is hoeveel minder materieel ingezet wordt.

Het oplossen van problemen begint met het eerlijk zijn over die problemen. Die managementregel is binnen de spoorsector blijkbaar onbekend, aldus Voor Beter OV. De belangenorganisatie stelt dat de NS nu veel weg heeft van een vishandel met als kerstaanbieding: haringen in een ton.