Actimel misleidt de consument

Stefan

Actimel van zuivelfabrikant Danone heeft het Gouden Windei van consumentenorganisatie Foodwatch gewonnen. De prijs gaat naar de grootste misleider onder fabrikanten van levensmiddelen.

De 'winnaar' werd zaterdag bekendgemaakt in het VARA-programma Kassa. Ruim een derde van de bijna 15.000 internetstemmers bracht hun stem uit op het 'weerstandsverhogende' yoghurtdrankje. Volgens Foodwatch is de prijs terecht. "Danone probeert met uitgekookte marketing en wetenschappelijk vertoon aan te tonen dat Actimel je weerstand verhoogt. Het wetenschappelijk bewijs is echter flinterdun en bijna niet te controleren door de gewone consument. Actimel bevat te veel suiker en de bijzondere bacteriesoort doet niets extra's."

De Nederlandse directeur van Danone weigerde het Gouden Windei in ontvangst te nemen. In een reactie liet Danone later weten dat Actimel geen gewone yoghurt is omdat het naast gewone melkzuurbacteriën een andere exclusieve melkzuurbacterie bevat. De zuivelfabrikant zegt dat uit 26 wetenschappelijke publicaties van klinische studies blijkt dat Actimel dankzij deze unieke melkzuurbacteriën een gunstige invloed heeft op de darmflora. Uit de Foodwatch-enqûete bleek dat Knorr Vie 21 procent van de stemmen kreeg, gevolgd door Vitamin Water van Heineken (17 procent), Mona Yoki Drink Aardbei (14 procent) en Active O2 (10 procent).