Sony laat uitgevers betalen voor dataverkeer PSN

Christophe (SpankmasterC)

Een groot verschil tussen de PlayStation 3 en de Xbox 360 is de aanpak wat het online gedeelte van de console betreft. Waar je bij de Xbox 360 moet betalen om online te kunnen en daarmee dan ook eerder beschikking hebt tot demo's, is het PlayStation Network volledig gratis. Tenminste, voor ons gebruikers. Sinds 1 oktober 2008 moeten uitgevers namelijk 16 dollarcent betalen per gedownloade gigabyte aan materiaal.

Zoals te verwachten zijn de uitgevers er niet blij mee en worden de kosten van bijvoorbeeld een demo op deze manier nog hoger. Het kosten van het ontwikkelen van een demo liggen vaak al boven de miljoen en Sony zorgt er nu voor dat er extra kosten bijkomen. Stel dat een demo 1 GB groot is (niet zo heel erg vreemd meer tegenwoordig) en een miljoen keer gedownload wordt (ook niet zo heel vreemd, een populaire demo als die van Resident Evil 5 wordt zelfs meer dan vier miljoen keer binnengehaald) dan moet de uitgever van demo daar $160.000 voor betalen.

Tot nu toe lijkt het nog geen gevolgen te hebben voor de content (afgezien van een ontbrekende Call of Duty: World at War-demo, maar dat hoeft niet gerelateerd te zijn) en het is te hopen dat het zo blijft. De kosten gelden ook niet voor alles, gratis content (zoals demo's) zijn alleen de eerste 60 dagen betaald, betaalde content zijn wel altijd kosten aan verbonden.

Een woordvoerder van Sony wilde geen uitspraken doen over zakelijke afspraken, wel werd er gemeld dat er niet verwacht wordt dat er een vermindering in content zal komen en dat er hard gewerkt wordt om van het PSN een voedzaam platform voor digitale distributie te maken.