"Dan is Ajax - Feyenoord in New York niet langer uitgesloten"

Ajax opende deze week een kantoor in New York om meer inkomsten te genereren in de Verenigde Staten. Een 'briljante move', aldus Bob van Oosterhout.

De directeur van sportmarketingbureau Triple Double zegt in gesprek met de Volkskrant dat Ajax in commercieel opzicht de rest van Nederland is ontstegen. "Ajax kijkt over de grenzen en durft groot te denken. Amerika is een ongekende groeimarkt. De Major Soccer League groeit als kool en wordt steeds sterker", wordt Van Oosterhout geciteerd.

De Klassieker Ajax - Feyenoord (Pro Shots/Kay Int Veen)
De Klassieker Ajax - Feyenoord (Pro Shots/Kay Int Veen)

"Je kunt Ajax het Klein Duimpje van Europa noemen als je het vergelijkt met Real Madrid, Barcelona of Manchester United. Maar Ajax is al decennia lang en wereldwijd bekend om het opleiden van talent. Het vermarkten van je expertise en reputatie als opleider in een land, waar ze zitten te springen om trainers die soccer kunnen ontwikkelen, kan veel opleveren."

In Spanje was er even sprake van dat enkele competitieduels per jaar uit La Liga in de VS zouden worden gespeeld. Van Oosterhout sluit niet uit dat men in Nederland ook met zo'n plan komt. Het blijft volgens hem een een 'commerciële rekensom': "Het was mijn bureau ooit bijna gelukt om de Turkse topper Galatasaray - Fenerbahçe in de Johan Cruijff ArenA te laten spelen. Dan is Ajax-Feyenoord in New York ook niet langer uitgesloten."