Albert Heijn opnieuw doelwit van Wakker Dier

Vanaf vandaag zet Wakker Dier opnieuw de tv-spot in tegen de kiloknallers van Albert Heijn. De supermarkt stunt nog altijd veel met vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Afgelopen half jaar eindigde de grootgrutter wederom hoog in de kiloknallerranglijst van Wakker Dier.

“Albert Heijn lokt klanten naar haar winkels door te stunten met vlees van dieren die een rotleven hebben. Daardoor vergroten zij de vraag naar dieronvriendelijke producten. Dat moet echt stoppen”, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Nooit naar buiten
In de reclamespot speelt een kiloknallerkip de hoofdrol. Dit dier leeft haar hele leven in een dichte schuur, met vele andere lotgenoten per vierkante meter. Zij komt nooit buiten. Maar dit zijn niet de enige kiloknallers die Albert Heijn in haar folder zet. Zo kiloknalt zij ook nog altijd met rundvlees en industrievarken.

In de greep
Door al dat gekiloknal houden supermarkten de dieren gevangen in slechte omstandigheden. Want door de decennialange focus op lage prijzen lijkt een dierenleven niets meer waard. Boeren moeten hun dieren steeds meer laten produceren tegen steeds lagere kosten. De supermarkten hebben de macht om deze vicieuze cirkel te doorbreken. Hilhorst: “Als supermarkten meer aandacht vragen voor diervriendelijkere alternatieven in plaats van kiloknallers, kiezen consumenten hier vaker voor. En daarmee kunnen steeds meer boeren, steeds meer dieren een beter leven geven.”