NS besteedt extra aandacht aan airco in de trein

In het NS onderhoudsbedrijf in Leidschendam werkt monteur Mike Faas aan de airco’s. In de zomer vindt hij zijn werk extra belangrijk “Als je in de zomer buiten loopt en het is zoals nu bijna dertig graden, dan vindt je het natuurlijk heerlijk als je in een koude trein komt. Een airco bestaat uit ontelbaar veel onderdelen. Deze wordt ieder jaar van top tot teen nagekeken. Eens in de drie maanden wordt het filter vervangen, zodat onze reizigers verse lucht krijgen.”

Dagelijks werken deze periode extra monteurs verspreid over vier locaties aan het onderhoud en herstel van de airco’s. Stephan Venrooij is verantwoordelijk voor het NS onderhoudsbedrijf in Leidschendam waar veel Sprinters onderhouden worden: “Tijdens de zomer is de airco een belangrijk onderdeel. We willen de reizigers laten reizen in een gekoelde ruimte, dus daar geven we extra aandacht aan. We zorgen ervoor dat in elke dienst en in elk team voldoende monteurs zijn die de airco kunnen behandelen."

De conducteur of machinist kan de airco niet instellen. Dat wordt automatisch geregeld. De temperatuur kan per coupé verschillen. Wat de ene reiziger prettig vindt, vindt de ander te koud. Reizigers kunnen de coupé kiezen die ze prettig vinden. In totaal heeft 95% van de treinen airco. De oudere treinen zonder airco rijden vooral sprinterdiensten voor korte afstanden en hebben een raampje dat open kan.