Vergne wint laatste race Formule E-seizoen

Jean-Eric Vergne heeft zondagavond de laatste race van het vierde seizoen in de Formule E gewonnen. In de straten van New York was de Fransman de beste in de laatste race met de eerste generatie auto's, alvorens de heren volgend seizoen in een nieuwe auto gaan rijden, zonder autowissels. 

Bij de start waren Techeetah-coureurs Vergne en André Lotterer bloedsnel weg, waardoor Vergne polesitter Sebastian Buemi kon verschalken. Die kreeg Lotterer achter zich aan, gevolgd door de Brazilianen Lucas di Grassi en Nelson Piquet Jr.

Lotterer pakte de tweede plek snel over van Buemi, maar de beide Techeetah's zaten in de problemen: hun start was wel érg snel en er werd gekeken of niet het té snel was. Na acht ronden kwam de safety car de baan op, want José Maria Lopez was stilgevallen.

Dat was wellicht niet de enige reden, teamgenoot Jerome d'Ambrosio werd door Luca Filippi de muur in geramd en dus moest er flink wat opgeruimd worden. Ondertussen bleek Lotterer's start inderdaad te snel en de coureur op plek twee kreeg een tijdstraf van tien seconden aan de broek.

Di Grassi pakte voordeel van Lotterer's tijdstraf en opende daarna de aanval op Buemi. De uittredend kampioen pakte de tweede plek wel, maar reed daarbij ook over een stuk troep dat op de baan lag, wat onder zijn auto mogelijk voor wat problemen kon zorgen.

Richting de helft van de race liet Buemi zich ook verschalken door Daniel Abt. Bij de laatste autowissels van het seizoen - en sowieso de laatste autowissels in de Formule E - veranderde niet veel: Vergne hield de leiding, voor Di Grassi, de iets eerder gestopte Abt en Buemi.

Met een heerlijke uitremactie en de Fan Boost nam Buemi zijn derde plek terug van Abt, die door zijn eerdere autowissel wat energie moest sparen. Niet veel later moest de Zwitser zijn felbevochten derde plek echter weer afstaan, want Abt remde hem keurig uit.

Abt en Buemi bleven bij elkaar in de buurt, maar het felste gevecht ging om de winst: Di Grassi zat alsmaar dichter achter leider Vergne. Het ging er vooral ook uiterst fel aan toe in de strijd om het teamkampioenschap, waarin tot in de laatste ronden om elk puntje gevochten werd.

Met drie ronden te gaan reden de Audi's van Di Grassi en Abt op twee en drie, wat ze drie punten voorsprong gaf op de Techeetah's van leider Vergne en Lotterer, rijdend op plek tien. De Techeetah-hoop was duidelijk: Lotterer móest ook Sam Bird op plek negen pakken en Buemi móest Abt pakken.

Lotterer pakte Bird, dus Abt verdedigde zijn derde plek met alles wat hij had. Dat lukte en dus kon Vergne zijn titel bekronen met de winst, maar de teamtitel ging naar Audi. Di Grassi en Abt eindigden als tweede en derde, voor Buemi.