Volvo Ocean Race na fantastische comeback gewonnen door Dongfeng en Brouwer

Zondag is het zover: de Volco Ocean Race komt na de start in oktober eindelijk ten einde. Donderdag begon de slotetappe in het Zweedse Göteborg, zondag komen de boten aan bij de finish voor de kust van Scheveningen, waar zo'n honderdduizend toeschouwers worden verwacht.

Wat betreft de eindwinst is het in de slotetappe vrij simpel: wie van de top-3 als eerste aankomt pakt de eindwinst. Die top-3 bestaat uit het Spaanse Mapfre, het Chinese Dongfeng en het Nederlandse Team Brunel, met schipper Bouwe Bekking.

Vooral de Nederlandse Brunel-boot heeft een heerlijke nacht achter de rug. Vanaf de Deense kust werd in een rechte lijn richting Nederlandse wateren gevaren en dat schudde in elk geval één concurrent af: Dongfeng koos voor een koers dichter langs de kustlijn en ligt daardoor halverwege zondagochtend meer dan tachtig kilometer achter.

Met nog een kleine honderd kilometer te varen ligt de andere Nederlandse boot, die van Team AkzoNobel, aan de leiding. Brunel volgt op een kleine tweehonderd meter, terwijl Mapfre op grofweg een kilometer afstand ook nog voor flink wat concurrentie zorgt. Dat ziet er in elk geval beter uit dat zaterdagavond, want toen lag Brunel nog ruim veertig kilometer achter de Spaanse boot.

De boten komen zondagmiddag aan in Scheveningen, waarbij de huidige verwachting is dat dat in de loop van de middag zal zijn. De wedstrijd is live te volgen via deze live tracker en natuurlijk hier op het FOK!forum.

Update 12.30 uur
Dongfeng lijkt mogelijk toch een goede koers gekozen te hebben. De snelheid van de Chinese boot, die dwars langs de Waddeneilanden vaart, ligt op ruim achttien knopen, terwijl het groepje met Mapfre, AkzoNobel en Brunel in meer westelijke richting met zo'n twaalf knopen vooruit gaat. 

Mapfre gaat op het moment aan de leiding, de twee Nederlandse boten volgen in het kielzog. De achterstand van Dongfeng is inmiddels verkleind van ruim tachtig naar zo'n 55 kilometer.

Update 17.30 uur
Dongfeng heeft het onmogelijke mogelijk gemaakt: de achterstand van bijna honderd kilometer is gedicht en in de loop van de middag was duidelijk dat de Chinese boot, met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord, vrijwel zeker de beste koers aan het varen was.

Brouwer en haar ploeggenoten hadden een veel hogere snelheid en met Scheveningen in zicht werd definitief de leiding gepakt. Die kwam in de laatste kilometers niet meer in gevaar en de boot van de Franse schipper Charles Caudrelier kwam als winnaar over de streep, met Brouwer als eerste vrouwelijke winnares ooit.

De boten van AkzoNobel en Mapfre strijden om de tweede plek, wat betekent dat Mapfre als tweede zal eindigen in het eindklassement, voor Bekking's Team Brunel.