24 uur van Le Mans liveblog: Toyota wint eindelijk!

Vanmiddag om 15.00u gaat de 86e editie van de 24 uur van Le Mans van start. Net als de afgelopen jaren zal FOK!sport een liveblog bijhouden met updates zodat je niets van de actie hoeft te missen. Uiteraard is er ook een mogelijkheid om mee te praten in het topic op ons forum.

Handige links
Radio Le Mans
Startlijst (PDF)
Spotter guide
Live timing

Toyota wint 24 uur van Le Mans!

Na zes eerdere pogingen heeft Toyota eindelijk de 24 uur van Le Mans gewonnen. Na een etmaal racen kwam de #8 Toyota TS050 Hybrid met de coureurs Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Fernando Alonso als eerste over de finish.

De LMP2-klasse werd gewonnen door het team van G-Drive. Racing Team Nederland finishte op een keurige negende plaats in de klasse en dertiende algemeen.

De LMGTE-Pro klasse was een prooi voor de #92 Porsche. Ook in de andere GT-klasse voor amateurs won een Porsche. De #77 Dempsey Proton was daar het beste.

Volledige uitslag

Hierbij sluiten we de liveblog af.


14.33 uur
De spanning bovenin is helemaal verdwenen. De reden hiervoor is dat de #7 Toyota maar liefst twee keer tien seconden stop-and-go heeft ontvangen. Het missen van de pits door Kobayashi zorgde er voor dat de auto in die stint zowel meer brandstof dan toegestaan verbruikte als dat de Japanner in de stint een ronde meer reed dan toegestaan was volgens de regels. Ook de #1 Rebellion van Neel Jani kreeg een tien seconden stop-and-go, omdat er in een stint te veel brandstof verbruikt is. De auto van de Zwitser wordt hierdoor vierde in de LMP1.

De auto van Racing Team Nederland heeft even in de garage gestaan om de uitlaat beter vast te zetten. Frits van Eerd heeft voor het laatste half uur het stuur overgenomen van Jan Lammers. De auto ligt achtste in de LMP2 en twaalfde algemeen.

Jenson Button moest zijn #11 met een opgeblazen motor aan de kant parkeren. De bolide lag 41e algemeen nadat deze in de beginfase met technische problemen lang in de pits had gestaan.

13.26 uur
De #7 Toyota van Kamui Kobayashi reed plotseling langzaam over de baan. De Japanner heeft de opdracht gekregen om de auto die tweede in de race ligt met 80 kilometer per uur naar de pits te brengen. Het gat met nummer drie, de #3 van Rebellion, bedraagt elf ronden.

Het lijkt erop dat er te weinig brandstof in de tank van de #7 zat, want na een stop kon Kobayashi weer op racesnelheid verder rijden.

13.10 uur
In de afgelopen uren is vooraan weinig gebeurd. Enige opwinding was een spin van de #7 Toyota van Lopez, maar de Argentijn kon snel verder rijden en leverde nauwelijks tijd in. Verder naar achteren reed Keating met de #85 het grind in. De teamgenoot van Jeroen Bleekemolen lag tweede in de GTE Am, maar leverde zo een plaats in. Neel Jani had in de LMP1 een langzaam leeglopende band, waardoor de Zwitser voorlopig afhaakte in de strijd om plek drie in de LMP1.

De stand:

LMP1
1. #8 Toyota
2. #7 Toyota
3. #3 Rebellion Racing

LMP2
1. #26 G-Drive
2. #36 Signatech
3. #39 Graff-SO24

GTE Pro
1. #92 Porsche
2. #91 Porsche
3. #68 Ford

GTE Am
1. #77 Porsche
2. #54 Ferrari
3. #85 Ferrari

11.58 uur
Racing Team Nederland heeft even in de pitbox gestaan. De uitlaatdemper is opnieuw stuk gegaan, waardoor er net als in de nacht wat schade aan de auto was. Na reparatie is de auto weer de baan opgegaan, maar Giedo van der Garde heeft wel een plek ingeleverd. Hij rijdt nu negende in de LMP2 en dertiende algemeen.

11.46 uur
De spannendste klasse is op dit moment de GTE Pro. De strijd concentreert zich om plaats twee tussen de #91 Porsche en de #67 en #68 Fords. Eerst ging Andy Priaulx met de #67 de #91 Porsche voorbij, voor hij enkele ronden later de pits in moest. Enkele ronden later ontspon zich een enorm gevecht tussen de #91 van Frédéric Makowiecki en de #68 van Sébastien Bourdais. Dit leverde fraaie beelden op.

Dit is de top drie in iedere klasse op dit moment:

LMP1
1. #7 Toyota
2. #8 Toyota
3. #3 Rebellion Racing

LMP2
1. #26 G-Drive
2. #36 Signatech
3. #39 Graff-SO24

GTE Pro
1. #92 Porsche
2. #91 Porsche
3. #67 Ford

GTE Am
1. #77 Porsche
2. #85 Ferrari
3. #54 Ferrari

10.10 uur
De #22 United Motorsports LMP2-wagen is zojuist in de Porsche Curves gecrasht. De auto is afgeschreven maar volgens Radio Le Mans is coureur Paul di Resta is ongedeerd.

Met nog minder dan vijf uur te gaan is dit de top 3 in de vier klassen:

LMP1
1. #8 Toyota
2. #7 Toyota
3. #3 Rebellion Racing

LMP2
1. #26 G-Drive
2. #23 Panis Barthez
3. #36 Signatech

GTE Pro
1. #92 Porsche
2. #91 Porsche
3. #68 Ford

GTE Am
1. #77 Porsche
2. #54 Ferrari
3. #85 Ferrari

09.35 uur
Bij de kerbstones in Tertre Rouge ligt een putdeksel los. Een gevaarlijke situatie en dus besloot men de safety cars de baan op te sturen tijdens de reparatiewerkzaamheden. De leidende Toyota #8, met Alonso achter het stuur, werd door een andere safety car opgepikt dan de #7 met Conway, waardoor het gat tussen de twee Toyota's nu flink gegroeid is naar een kleine twee minuten.

05.10 uur - 08.20 uur
We zitten inmiddels in de ochtend, maar er is nog een lange weg te gaan. Nakajima heeft in de vroege ochtend de leiding overgenomen van Kobayashi. De leidende #8 wordt nu bestuurd door Buemi, Mike Conway heeft het stuur van de #7 in handen. De beide Toyota's hebben wegens te hard rijden tijdens een slow zone beiden een stop & go te verwerken gekregen, maar met tien ronden voorsprong op de Rebellions is dat geen enkel probleem.

De #10 Dragonspeed is klaar en inderdaad, dat is de auto van Renger van der Zande. Teamgenoot Ben Hanley joeg de auto met flinke vaart tegen de banden en hoewel men met pijn en moeite terug kon komen was er geen repareren meer aan: de versnellingsbak was niet meer te fixen.

In de LMP2-klasse is het nog altijd de #26 van G-Drive die de touwtjes stevig in handen heeft. De #37 en #41 zijn in de vroege ochtend gecrashed, maar wat de race betreft was het allemaal niet echt van belang. Voor Jackie Chan DC Racing verloopt de race dramatisch: alle vier auto's kennen problemen en de #34 is definitief klaar. De #44 is inmiddels gespind. Precies, de auto van Tracey Krohn. Le Mans zou Le Mans niet zijn zonder Krohn in de grindbak, banden of andere problemen en dus is de boel nu compleet.

De #92 Porsche behoudt nog altijd de leiding in de LMGTE-Pro. Alexander Sims stuurde de #82 BMW de muur in en dat bleek teveel schade opgeleverd te hebben: het team is klaar. De leidende Porsche heeft een ronde te pakken op de volgende Porsche, met de twee Chip Ganassi Ford's daar weer achteraan.

De #77 Porsche van Dempsey-Proton Racing blijft de LMGTE-Am domineren. Keating Motorsport's #85 Ferrari volgt nog steeds op de tweede plek, met Jeroen Bleekemolen die een indrukwekkende nachtstint gereden heeft.

03.55 uur - 05.10 uur
Zo langzamerhand begint de zon in de buurt van het Circuit de la Sarthe te komen. Door wat gehannes met de slow zones is de #8 Toyota met Kazuki Nakajima veel dichterbij gekomen, het verschil is nu nog een handvol seconden in het voordeel van de #7, met Kamui Kobayashi achter het stuur. 

De andere drie klassen zijn nog altijd stevig in handen van de #26 G-Drive, de #92 Porsche en de #77 Dempsey-Proton Porsche.

03.55 uur
Net als uw trouwe redacteur even weg zit te dommelen gaat het fout: vlammen! Niet al te veel, maar wel bij Racing Team Nederland. Uit de door Giedo van der Garde bestuurde Dallara kwamen duidelijk wat vlammen en flink wat rook. Hij wist de auto de pits in te sturen en daar is men nu druk aan het werk geslagen.

José Gutierrez heeft ondertussen een flinke achterwaartse klap gemaakt met de #40 G-Drive, de teamgenoten van de dominante auto in de LMP2. Deze lag op de achtste plek, dus voor de race heeft het wat minder gevolgen, maar na zijn tik in de Porsche Curves mogen Gutierrez en zijn team gaan douchen.

02.00 uur - 03.30 uur
Alonso blijft lekker stampen in de #8, hoewel de #7 nu bestuurd wordt door de eveneens rap rijdende José Maria Lopez. De #26 G-Drive had met Jean-Eric Vergne een kleine hapering na een pitstop, maar wat spanning in de LMP2 betreft bleef het daar wel bij.

Ondertussen is de #31 DragonSpeed, rijdend in het middenveld van de LMP2, even in het grind beland. Dat was zowaar niet de fout van Pastor Maldonado, maar van teamgenoot Roberto Gonzalez. Hij is weer onderweg, in tegenstelling tot de #6 van CEFC. De LMP1-auto lag al op grote achterstand en is nu een officiële uitvaller.

We zijn inmiddels over de helft, dus even een kort overzichtje.

LMP1: De #7 Toyota ligt op kop, tussen de één en twee minuten voor de #8 Toyota. De twee Rebellions rijden op vijf en zes ronden.
LMP2: De #26 G-Drive blijft domineren, een ronde voor de #36 Signatech Alpine Matmut en de #23 Panis Barthez Competition.
LMGTE-Pro: De #92 Porsche blijft domineren, inmiddels een ronde voor de #91 Porsche en de #68 Ford van Chip Ganassi.
LMGTE-Am: De #77 Porsche van Dempsey-Proton Racing blijft de beste, met de #85 Keating Motorsport Ferrari met Jeroen Bleekemolen op P2.

01.00 uur - 02.00 uur
Nog meer gedoe voor de #81: er werd bijgetankt terwijl de auto op de 'skates' stond en dat mag niet, drive through penalty dus voor Catsburg. Alonso heeft ondertussen het stuur overgenomen van de #8 Toyota en de Spanjaard gaat als een trein. In korte tijd heeft hij al twintig seconden dichtgereden op Mike Conway in de leidende #7, waardoor Alonso er nog een kleine twee minuten achter rijdt.

De #44 rijdt ondertussen nog in de LMP2. Bijzonder, want het is de auto van de crashgrage Tracey Krohn. De Amerikaan zit momenteel echter niet achter het stuur, dus wat niet is kan nog komen, zeggen we dan maar. 

01.00 uur
Met Philipp Eng achter het stuur waren er problemen aan de voorkant van de #81 BMW van Team MTEK. Het team waar ook Nick Catsburg in rijdt deed het met een derde plek in de LMGTE-Pro bijzonder goed, maar die positie ging door de problemen verloren. Men stond een dikke tien minuten binnen en rijdt nu op vier ronden achterstand op de twaalfde plek in de klasse, waardoor het podium ver weg is.

Verder is er allemaal niet veel aan de hand op het Circuit de la Sarthe. De Toyota's domineren de LMP1, waar alleen de Rebellions verder een race zonder grote problemen kennen, de #26 G-Drive is oppermachtig in de LMP2, waar Racing Team Nederland op drie ronden op een elfde plek rond aan het toeren is. In de LMGTE-Pro is het nog altijd de #92 Porsche, terwijl de op papier zo sterke Porsches #94 (klaar) en #93 (zeven ronden achterstand) kansloos zijn door problemen. 

Overigens is het gat tussen de Toyota's wel wat gegroeid: Buemi, rijdend in de #8, moest een minuut stilstaan in de pits als straf voor het te hard rijden tijdens de slow zones.

23.38 uur
Matevos Isaakyan crashte met de #17 LMP2 van SMP Racing bij de Porsche bochten. De Rus sleutelde achter de vangrails om zo zijn auto toch nog naar de pits te krijgen. Zonder een groot gedeelte van het bodywork probeerde hij de laatste 500 meter af te leggen. De auto reed met lekke achterbanden en vloog al na enkele meters in brand, waardoor door dit team een streep kan. Het leverde wel weer een slowzone op, omdat de bolide weggetakeld moest worden.

22.00 uur - 23.00 uur
We hebben een goede acht uur racen achter de rug en dus zitten we op ruim één derde van de race. De Toyota's rijden nog altijd vooraan: Kamui Kobayashi rijdt in de #7 op plek één, op de voet gevolgd door Sebastien Buemi in de #8.

De #26 G-Drive ligt in de LMP2 nog altijd aan de leiding, terwijl de #92 Porsche met de Belg Laurens Vanthoor achter het stuur het veld aanvoert in de LMGTE-Pro. De #77 Porsche van Dempsey-Proton Racing, nu met Julien Andlauer achter het stuur, heeft de leiding in de LMGTE-Am.

20.00 uur - 22.00 uur
De zon gaat langzaam onder in Le Mans:


De #7 Toyota heeft de leiding weer overgenomen van de zusterauto #8. In de andere prototype-klasse gaat #26 G-Drive Racing nog steeds aan de leiding.

In LMGTE-Pro-klasse heeft de #92 meer dan twee minuten voorsprong op eerste achtervolger #93 Porsche.

De #10 DragonSpeed waar Renger van der Zande een van de coureurs is heeft lang in de pits gestaan met technische problemen. Zojuist is de Nederlander weer het circuit op gegaan.

Net voor 22.00 uur heeft Paul Dalla Lana zijn Aston Martin in de bandenstapel gezet:


Bij de GT's zijn nog steeds mooie gevechten:

LMP1
1. #7 Toyota
2. #8 Toyota
3. #17 SMP Racing

LMP2
1. #26 G-Drive
2. #49 Idec Sport
3. #36 Panis Barthez

GTE Pro
1. #92 Porsche
2. #93 Porsche
3. #91 Porsche

GTE Am
1. #77 Porsche
2. #84 Ferrari
3. #56 Porsche

19.30 uur - 20.00 uur
LMP1
1. #8 Toyota
2. #7 Toyota
3. #17 SMP Racing

LMP2
1. #26 G-Drive
2. #36 Signatech
3. #23 Panis Barthez

GTE Pro
1. #92 Porsche
2. #81 BMW
3. #93 Porsche

GTE Am
1. #77 Porsche
2. #84 Ferrari
3. #56 Porsche

19.23 uur
Een zware crash van de #4 ByKolles in de Porsche Curves. De LMP1-wagen crashte in de bandenstapel na contact met een andere wagen. Gelukkig is coureur Dominik Kraihamer ongedeerd.


19.16 uur
De #66 Ford heeft de stuurinrichting of ophanging beschadigd na een stukje rallycrossen.

Na meer dan twee uur in de pits vanwege technische problemen is de #11 SMP Racing met Jenson Button achter het stuur ook weer op de baan.

18.00 uur - 19.00 uur
Fernando Alonso zit inmiddels achter het stuur van de #8 Toyota. De andere Toyota heeft een onverwachte pitstop moeten maken vanwege een leeglopende band. De leiding is, niet verrassend, comfortabel in handen van het Japanse merk. Bij de GT's is wel een strijd tussen meerdere fabrikanten, namelijk Porsche, Ford en inmiddels ook BMW.

Halverwege het uur was er opnieuw een safety car op het circuit als gevolg van rommel op de baan na een klapband van de #38 Jackie Chan DC Racing.

Een goed moment om eens te kijken op welke posities de Nederlanders liggen. Renger van der Zande (#10 DragonSpeed) ligt op een zevende plaats algemeen. Racing Team Nederland met momenteel Jan Lammers achter het stuur is zestiende algemeen en achtste in de LMP2-klasse. Ate de Jong (#25 Algarve Pro Racing) ligt negentiende in LMP2-klasse. De auto van Ho-Pin Tung (#38 Jackie Chan DC Racing) staat in de pits met problemen als gevolg van de klapband. Op het moment van schrijven liggen ze een plaats achter de wagen van De Jong.

Nicky Catsburg (#81 BMW) is momenteel tweede in LMGTE-Pro en Jeroen Bleekemolen (#85 Keating Motorsports) is elfde in de amateur klasse bij de GT's.

Ondertussen zorgen de teams dat ook de monteurs genoeg energie naar binnen krijgen:

17.00 uur - 18.00 uur
Fernando Alonso is in de #8 Toyota gestapt en heeft de achtervolging ingezet op de #7 Toyota van Jose Maria Lopez. De Spanjaard heeft inmiddels dertien seconden goedgemaakt en rijdt nog maar vier tellen achter de leider. Oud-Formule 1-coureur Jenson Button wacht nog altijd om de baan op te mogen, want zijn #11 auto van SMP Racing staat nog altijd in de pits met problemen.

LMP1
1. #7 Toyota
2. #8 Toyota
3. #17 SMP Racing

LMP2
1. #26 G-Drive
2. #36 Signatech
3. #23 Panis Barthez

GTE Pro
1. #91 Porsche
2. #92 Porsche
3. #68 Ford

GTE Am
1. #77 Porsche
2. #84 Ferrari
3. #88 Porsche

16.00 uur - 17.00 uur
In het tweede uur zijn er problemen geweest voor diverse auto's. In de razendspannende GTE Pro-klasse is de #51 Ferrari van AF Corse voorlopig afgehaakt. De auto van coureur James Calado liep een lekke band op en moest langzaam naar de pits. Dat gold ook van de LMP2-auto van Ho-Pin Tung die hierdoor veel tijd verloor. De Chinese Nederlander had nog wel het geluk dat er een slowzone was. Die werd veroorzaakt door een crash van de #86 Porsche die uitkomt in de GTE Am-klasse. Nabij Indianapolis ging de auto de vangrails in, waardoor deze gerepareerd moet worden. Volgens Jeroen Bleekemolen was de coureur afgeleid doordat deze te veel naar de Nederlander keek en niet op de baan lette.

Crash #86 Gulf Racing Porsche (Bron: Youtube)

Giedo van de Garde heeft zijn eerste stint voor Racing Team Holland achter de rug. De Nederlander rukte op naar plek zes in de LMP2-klasse en heeft het stuur nu overgegeven aan Jan Lammers.

LMP1
1. #7 Toyota
2. #8 Toyota
3. #3 Rebellion

LMP2
1. #26 G-Drive
2. #28 TDS
3. #36 Signatech

GTE Pro
1. #92 Porsche
2. #91 Porsche
3. #68 Ford

GTE Am
1. #54 Ferrari
2. #84 Ferrari
3. #77 Porsche

15.00 uur - 16.00 uur
Het eerste uur van de 86e editie zijn achter de rug. Na twintig minuten vielen er enkele druppels maar de regen heeft niet doorgezet. Inmiddels hebben de teams ook hun eerste pitstops gehad.

Op het einde van het uur maakte Jeroen Bleekemolen met zijn Ferrari een uitstapje in de grindbak. De Nederlander wist de auto uit de bandenstapel te houden en vervolgens op eigen kracht het circuit weer op te rijden. 

LMP1
1. #8 Toyota
2. #7 Toyota
3. #17 SMP Racing

LMP2
1. #26 G-Drive
2. #28 TDS Racing
3. #36 Signatech Alpine

LMGTE-Pro
1. # 92 Porsche
2. # 68 Ford
3. # 91 Porsche

LMGTE-Am
1. #86 Gulf Racing
2. #54 Spirit of Race
3. #88 Dempsey - Proton Racing

15.00 uur
Zojuist om 15.00 uur zijn zestig auto's begonnen aan de race. Ondanks dat de race 24 uur duurt en er dus tijd genoeg is om posities goed te maken ging het in de eerste bocht al meteen mis. Grootste slachtoffer was de #1 Rebellion met een kapotte neus. De auto moest de pits opzoeken en kon daarna zijn race vervolgen. Even later krijgt de #37 Oreca van Jackie Chan DC Racing technische problemen en moet de pits in.

Ondertussen Toyota #7 aan de leiding van de wedstrijd met in zijn kielzog de #8 Toyota. 

RTL7 zendt net als voorgaande jaren opnieuw de volledige race van start tot finish uit. Ook sportzender Eurosport doet via Eurosport 1 & 2 en de Eurosport Player live verslag van de race. Ben je niet in de gelegenheid om tv te kijken maar kun je wel radio luisteren dan ben je bij Radio Le Mans aan het juiste adres.

Handige links
Radio Le Mans
Startlijst (PDF)
Spotter guide
Live timing