EU financiert campagne om broodverkoop op peil te houden

De EU maakt zich zorgen over het eten van Nederlanders en Belgen. Die zijn namelijk de afgelopen jaren minder brood gaan eten, en dat vindt de EU maar zozo. Daarom heeft de EU ingestemd met een subsidie van 5,4 miljoen euro voor een reclamecampagne in Nederland en België.

Om bij het begin te beginnen: de EU had ooit een commissie, de PHEA: ‘Executive Agency for the Public Health Programme'Om redenen die ik niet allemaal ga uitspitten is die commissie in de loop der jaren een steeds breder terrein gaan beslaan. Tegenwooordig heet het dan ook de CHAFEA: 'The Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency'. In 2016 werd hun mandaat uitgebreid, opdat ze promotiecampagnes voor Europese landbouwproducten konden gaan managen. Dan moet je denken aan campagnes om Duitsers echte Griekse Feta in plaats van buiten-Europese nepfeta te laten eten, maar ook om China ervan te overtuigen dat er geen beter vlees is dan EU-vlees etcetera.

Maar nu is er dus een campagne van Nederlandse en Belgische bakkersverenigingen, die graag zouden zien dat Nederlanders en Belgen meer brood zouden eten. Of minstens niet nóg minder brood gaan eten. En 'zij van brood adviseren dus brood'. De CHAFEA vindt ook dat bakkers brood moeten adviseren en betaalt dus mee. Dit is de motivatie: 'In de laatste tien jaar is de consumptie van brood in België en Nederland aanzienlijk afgenomen. De belangrijkste redenen zijn een groeiende argwaan over brood bij het publiek, dankzij negatieve publiciteit en een aantal incidenten die gelinkt werden aan brood, food hypes die claimen dat brood ongezond is. Bovendien is er stevige concurrentie van broodvervangers die claimen gezonder te zijn. In 2011-2016 is per hoofd van de bevolking de broodconsumptie afgenomen met 9,2 kg (-15,3%) in Nederland en met 8,2 kg (-15,8%) in België.'

Die organisaties (vanuit Nederland: NVB, NBOV en Nebafa) hebben een reclamecampagne bedacht die 6,75 miljoen euro moet gaan kosten. En daarvan lapt de EU 5,4 miljoen. Het doel van de bakkers is duidelijk: niet nog meer klanten verliezen. Het doel van de EU: 'het totale volume stabiliseren op 1.271.065 ton in 2020.'

Wel een beetje apart is dat de hoofdboodschap is dat brood lekker, voedingsrijk, handig en echt Europees is, maar dat de gepromote producten 'brood, banket, cake, gebak, koekjes en andere bakkerswaren' zijn. Thema van de campagne is Brood. Goed verhaal. Het 'Goede' wordt verhaald op bijvoorbeeld brood.net. Er wordt enthousiast verwezen naar de aanbevelingen van het voedingscentrum, de schijf van vijf. Hoe gebak, biskwietjes en cakejes daar dan precies heel goed op aansluiten is misschien een tikje discutabel maar gelukkig laat die schijf van vijf veel ruimte voor zaken die worden afgeraden.

Hoe dan ook, de campagne is van start!