Supermarkt gaat voor genderneutrale 'Jijdag' op 'Moederdag'

De Britse supermarktketen Waitrose heeft zich bepaald niet populair gemaakt. Het commerciële Moederdag moet daar voorzichtig plaats maken voor een genderneutrale dag, wat commercieel een wat minder groot succes lijkt te worden: Jijdag.

Het is overigens absoluut niet zo dat Moederdag bij Waitrose helemaal vervangen wordt. In plaats daarvan wordt het assortiment met name uitgebreid met ook enkele Happy You Day-kaarten, zodat ook mensen met bijvoorbeeld een transgender moeder er iets leuks uit kunnen halen.

Op social media zijn veel boze reacties te zien. Zo beschuldigen mensen het bedrijf ervan meer kaarten te willen verkopen - en dus meer geld te verdienen, een beetje het businessmodel van elk bedrijf - door een feestdag te gebruiken die louter bedoeld is om moeders te eren, waarbij men er aan voorbij lijkt te gaan dat Moederdag al jaren één groot commercieel 'feest' is, genderneutraal of niet.

Overigens zijn er niet alleen Jijdag-kaarten, maar ook kaarten voor bijvoorbeeld alleenstaande vaders of gezinnen met twee moeders. Voor elk wat wils dus, zou je kunnen zeggen. Een aantal Engelse scholen bezigt de term Moederdag al niet meer en noemt het voortaan 'een dag voor speciale personen'. Iets wat natuurlijk in principe hetzelfde is.