'Schipholmedewerkers eisen baangarantie'

Een groep Schiphol-medewerkers overhandigt dinsdag om 14:00 uur een petitie met honderden handtekeningen van collega's aan de directie van de luchthaven. Ze eisen een baangarantie van de Schiphol-directie nu deze heeft besloten om hun werk opnieuw aan te besteden.

De werknemers verzorgen op Schiphol de dienstverlening aan reizigers met een beperking en zijn nu in dienst van Trigion Axxicom Airport Caddy (Trigion). Egon Groen, bestuurder FNV Luchtvaart: 'Net als de schoonmakers en de beveiligers op Schiphol willen ze hun werk behouden als een andere uitvoerder straks de aanbesteding wint.'

FNV-kaderlid Jelle Laan: 'Al vele jaren helpen wij honderdduizenden passagiers met een beperking voor Schiphol. We doen het graag, ook al is het fysiek soms zwaar werk. Nu wil Schiphol dit werk opnieuw gaan aanbesteden voor een mogelijke kostenbesparing, maar wil niet garanderen dat wij ons werk behouden.'

Schiphol ondersteunt de 'Code Verantwoordelijk Marktgedrag', maar wil geen uitspraken doen over de overgang van de werknemers van Trigion, 'omdat het niet de eigen werknemers zijn en omdat het mogelijk al in de wet geregeld is'. Groen: 'Er staat Schiphol niets in de weg om te eisen dat de winnende partij de werknemers overneemt tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden, als er geen sprake zou zijn van een wettelijke plicht. Schiphol verschuilt zich achter een non-argument met een dun juridisch vernisje.'