Sponsors Voetbal Inside willen gesprek met RTL

Twee sponsors van het programma Voetbal Inside zijn niet blij met de commotie over de vermeend seksistische en racistische uitspraken van de analisten Johan Derksen en René van der Gijp en presentator Wilfred Genee. Heineken Nederland, dat Amstel Bier produceert, en producent Gillette zijn in gesprek met RTL hierover, maakten zij woensdag bekend.

Sylvana Simons en Sunny Bergman deden dinsdag een oproep aan adverteerders van het programma om zich terug te trekken vanwege de doorlopende lompe opmerkingen van de drie.

Heineken stelt in een verklaring. ,,We moeten ons altijd blijven afvragen of de inhoud van een gesponsord programma past bij de waarden van ons merk."

Gillette zegt pal te staan voor diversiteit. ,,Wij steunen op geen enkele manier uitlatingen die mensen kunnen kwetsen op basis van hun huidskleur, hun geslacht of hun seksuele geaardheid."

RTL zelf stelde woensdag in een reactie op de commotie dat de mening van de mannen aan tafel bij Voetbal Inside ,,ongenuanceerd, lomp en controversieel" is. Maar dat ,,het niet aan de orde is dat de grens wordt overschreden". De zender voegt daaraan met klem toe dat de mening van de drie 'analisten' ,,niet gelijk staat aan de mening van RTL".

Het is niet de eerste maal dat het drietal van Voetbal Inside wordt bekritiseerd om hun uitlatingen. In oktober vielen veel mensen over Johan Derksen, René van der Gijp en Wilfred Genee heen toen zij moesten lachen om de bekentenis van Jelle Brandt Corstius dat hij tijdens zijn werk als redacteur bij Barend & Van Dorp was verkracht. Later stelden de mannen dat hun gelach door anderen verkeerd was geïnterpreteerd.

Update 23:29
Homobelangenorganisatie COC vindt het "ontzettend goed" dat de twee grote sponsoren van het programma Voetbal Inside zender RTL ter verantwoording hebben geroepen over de grappen die de drie analisten doorlopend maken over LHBTI.

De sponsoren reageerden woensdag hiermee op een oproep van Sunny Bergman en Sylvana Simons. De vrouwen ergeren zich al lange tijd aan de in hun ogen seksistische, homofobe en racistische uitlatingen van Johan Derksen, René van der Gijp en Wilfred Genee.

"Het is heel treurig dat Van der Gijp keer op keer aantoont met zijn droevige vooroordelen over homo's in de jaren vijftig van de vorige eeuw te zijn blijven hangen", stelt woordvoerder Philip Tijsma. Hij beklemtoont dat de toon van het programma haaks staat op alle campagnes van de overheid en de KNVB om homoseksualiteit juist geaccepteerd te krijgen in de sportwereld. "Kinderen die met hun ouders naar dit programma kijken en twijfelen over uit de kast komen, bedenken zich wel drie keer als ze Van der Gijp en de rest weer eens horen lachen over nare opmerkingen over handtasjes en vaseline." Ook RTL-coryfee Peter van der Vorst maakte woensdagavond in Boulevard soortgelijke opmerkingen.

Het COC beaamt dat Derksen en Van der Gijp al jarenlang foute grappen maken. "Maar het lijkt de laatste tijd alleen maar erger te worden", stelt de zegsman. "Elke keer weer die riedel dat homo's niet kunnen voetballen en alleen maar kapper worden. Het is heel goed dat een paar mensen én sponsors nu durven te zeggen: nu is het écht even genoeg geweest."

Scheermesjesfabrikant Gillette stelde in een verklaring "pal te staan voor diversiteit en op geen enkele manier uitlatingen te steunen die mensen kunnen kwetsen op basis van hun huidskleur, hun geslacht, mening of hun seksuele geaardheid". Heineken liet woensdag weten te evalueren "of de inhoud van het gesponsorde programma nog past bij de waarden van ons merk."

Sponsors Voetbal Inside willen gesprek met RTL
Sponsors Voetbal Inside willen gesprek met RTL (Foto: ANP)