Formule 1 krijgt strengere motorenregels

De Formule 1 krijgt voor 2018 strengere regels op motorengebied, zo heeft de World Motorsport Council van autosportfederatie FIA besloten. Hierdoor zal het aantal gridstraffen volgend jaar mogelijk flink toe gaan nemen.

Van de zes motoronderdelen (verbrandingsmotor, turbo, MGU-H, MGU-K, energieopslag en boordcomputer ECU) mogen dit jaar van ieder maximaal vier gebruikt worden voordat er straf volgt. Volgend jaar wordt om kosten te besparen dit aantal teruggebracht. Van de verbrandingsmotor, turbo en MGU-H zijn per coureur per jaar drie exemplaren beschikbaar. Van de MGU-K, energieopslag en boordcomputer ECU zijn dit er maar twee.

De bedoeling is om de kosten in de sport terug te dringen. Door minder exemplaren toe te laten zullen de onderdelen langer mee moeten gaan. Daarnaast wordt gepoogd het aantal updates dat fabrikanten mee kunnen brengen terug te dringen.

Verder zijn de eisen die gesteld worden aan de halo bekendgemaakt. Volgend jaar wordt deze vorm van cockpitbescherming verplicht, waardoor de hoofden van de coureurs beter beschermd moeten worden.

Tot slot zijn de regels op het gebied van demonstraties versoepeld. In plaats van Formule 1-auto's die enkele jaren oud zijn mogen er nu ook gloednieuwe bolides ingezet worden. Verder moet het aantal demonstraties verder omhoog gaan om zo meer fans te kunnen laten genieten van de F1.