Ubisoft: Ubisoft-games worden minder Ubisoft-achtig

Het is inmiddels een bekende klacht: Ubisoft-games lijken nogal veel op elkaar. Een open wereld (waarvan die van Far Cry Primal en Far Cry 4 wel erg veel op elkaar leken), hoge punten 'scannen' om de map en missies te ontgrendelen, een mini-map in de hoek met alle informatie die je maar zou willen. Ubisoft wil echter afstappen van deze stereotypering.

Zo zal de mini-map helemaal verdwijnen in de nieuwe delen van langlopende series van Ubisoft. Zowel Far Cry 5 en Assassin's Creed: Origins zullen geen mini-map hebben. In het geval van Far Cry 5 zullen zelfs de beruchte radiotorens die in Far Cry 3 geïntroduceerd werden, helemaal verdwijnen.

Volgens de schrijver van Far Cry 5 is deze keuze gemaakt om spelers wat minder hersenloos te laten spelen. "We willen dat spelers meer het gevoel krijgen dat ze vrij zijn de wereld te verkennen. In plaats van constant te kijken op je mini-map om te zien wat er in de omgeving is, zullen spelers nu daadwerkelijk de omgeving moeten verkennen. Op deze manier beslist de speler meer wat te doen, in plaats van de game die als gids fungeert."

Op Far Cry 5 is het nog wel even wachten, de game komt pas in 2018 in de schappen. Assassin's Creed: Origins zal echter het eerste voorbeeld van de nieuwe richting van Ubisoft zijn: de game komt 27 oktober uit voor PlayStation 4, Xbox One en PC.