'Muziekstreaming groeit hard door'

In het streamen van muziek gaat de komende jaren steeds meer geld om. Muziekstreaming-diensten zien hun omzet tot 2021 jaarlijks met 20 procent stijgen. Dat verwacht accountants- en consultantskantoor PwC. Ook onlinevideodiensten hebben de wind in de zeilen. Hun omzet groeit tot en met 2021 jaarlijks met ruim 11 procent. Dat zou mogelijk verder kunnen stijgen als het aanbod vollediger zou zijn, zoals bij muziek al vaak wel het geval is.

Volgens de onderzoekers is Spotify een voorbeeld van een bedrijf dat flinke groei laat zien. Het bedrijf uit Stockholm maakt gebruik van slimme technologie om klanten suggesties voor liedjes te doen, heeft een nagenoeg volledig aanbod en slaagt er met die klantvriendelijke aanpak in het verschil te maken.

De groei van de uitgaven aan onlinereclame vlakt af. Consumenten hebben steeds vaker een voorkeur voor reclamevrije diensten. Dat er toch ieder jaar meer geld aan internetreclame wordt uitgegeven, komt voor het grootste deel op conto van het gebruik van mobiel internet. Vorig jaar stegen de advertentie-uitgaven daarvoor met bijna 60 procent.

'Muziekstreaming groeit hard door'
'Muziekstreaming groeit hard door' (Foto: BuzzT)