GeenStijl en VKmag verkopen content

Icoon Internet"Je kunt heel goed leven van een weblog", vertelde Dominique Weesie, directeur van GeenStijl, donderdagmiddag tijdens het derde Blognomics-congres in de Rai. GeenStijl blijkt echter wel redactionele inhoud te koop aan te bieden.

Olger Smit van mediabureau OMD deed ook een aantal verrassende uitspraken. Zo deed hij uit de doeken hoe ver weblogs gaan om advertentieinkomsten te genereren. Zo was VKmag (voorheen Volkomen Kut) volgens Smit maar al te graag bereid om een bericht te wijden aan de film 'Hostel' die op de site werd geadverteerd ('we schrijven er wel wat positiefs over').

Ook bij GeenStijl bestaat er geen scheiding tussen redactie en commercie. Het GeenStijl-bericht 'Fok!-user filmt eigen inbraak' was onderdeel van een commerciële samenwerking tussen het weblog en OMD, vertelde Smit. In deze publiciteitsstunt werd ook het FOK!forum misbruikt door GeenStijl en OMD.

Volgens Weesie komen dergelijke betaalde blog-berichten echter nauwelijks voor op GeenStijl. "Het gebeurt bijna niet. Je wordt kapotgemaakt door je publiek. Die zagen je tot boven je knieën af." De openhartige Smit maakt zich minder zorgen over de geloofwaardigheid van GeenStijl en VKmag. "Voor de meeste bezoekers doet het er toch niet toe of het waar is of niet."

Bij Tweakers.net vond OMD voor klant Sony een gewillig oor om met een betaald forum voor de PS3 het tweakerspubliek te verlekkeren. Een vervolgactie met zelfgemaakte beelden over de PS3 leverde heel wat inzendingen op Tweakers op.

Volgens advocaat Jetse Sprey moet reclame overigens altijd als zodanig herkenbaar zijn. In het geval van VKmag en GeenStijl was dit echter niet het geval.

Met dank aan Bupatih voor de submit.