Verpleegkundige regelt ambulancerit naar terminale vrouw

Verpleegkundige Thijs Fransen kon het niet aanzien. Een patient die afgelopen maandag na 2 weken intensive care op Fransen zijn afdeling kwam had nog 1 wens. Zijn terminale vrouw zien die in een hospice ligt en binnenkort zal overlijden. Hij was aan de beterende hand maar nog wel erg ziek. Fransen belde direct de ambulancedienst maar die verwees hem door naar de ziektekostenverzekeraar.

De zorgverzekering moest hem teleurstellen. "Na 30 minuten wachten is het glasharde antwoord "NEE" deze ambulancerit wordt niet gedekt. Waarom is een zorgverzekeraar die zoveel geld heeft niet in staat om haar morele zorgplicht te vervullen? Geen potje voor dit soort uitzonderlijke gevallen?" Fransen stapte naar zijn afdelingshoofd en legde de situatie uit. "In samenspraak met het afdelingshoofd werd besloten dat we dit ritje voor eigen rekening zouden nemen", vertelt hij.

Nog dezelfde middag werd er een ambulance geregeld en bracht de man een bezoek aan zijn vrouw. "Ik ben trots op mijn collega's en afdelingshoofden waar ik voor werk, door deze ambulancerit uit eigen zak te betalen. Hij is vanmiddag nog naar zijn vrouw gegaan. Zorg is zoveel meer dan alleen een infuus aanleggen. Je moet echt inspelen op de behoeften en wensen van individuen."