Renault wil gat met Mercedes nu al dichten

Renault is nu het seizoen nadert steeds meer te spreken over de Formule 1-motor die dicht jaar achterin de bolides van het eigen fabrieksteam, Red Bull Racing en Toro Rosso liggen. Volgens motorenbaas Rémi Taffin kan zijn krachtbron dit jaar de prestaties van de Mercedes bijna evenaren.

In het tijdperk van de 1,6 liter V6-turbomotoren liep Renault tot nu toe behoorlijk achter de feiten aan, maar sinds vorig jaar hebben de Fransen de betrouwbaarheid op orde en gaat het ook met de snelheid de goede kant op, want het gat met de top is kleiner geworden. Daar blijft het niet bij volgens Taffin. "In 2017 willen we de rest van het gat dichten. Daarmee leggen we de lat hoog, zeker omdat de laatste stukjes extra performance lastiger te vinden zijn. Hoe meer je pusht wat betreft het vermogen, hoe dichter je in de buurt van de limiet qua betrouwbaarheid komt. Die balans moeten we altijd in acht nemen. Maar dat gevecht gaan we graag aan, iedereen krijgt daar energie van."

"Het is een normale cyclus; met de eerste motoren moet je de betrouwbaarheid op orde krijgen. We gaan de race-specificaties van de motor testen in Barcelona en daar zullen we ondervinden of het werk in de fabriek overeenkomt met hetgeen we in de echte wereld, op het circuit, zien. Alles is nieuw dit jaar, dus er zal gedurende het jaar veel ontwikkeling plaatsvinden."

Door de nieuwe motor boekt Renault naar eigen zeggen deze winter al een winst van 0,3 seconde per ronde. Gedurende het jaar komt daar nog 0,3 tot 0,4 seconde per ronde bij. De teams krijgen dit jaar per auto de beschikking over vier motoren die elk vijf races mee moeten gaan. Dit stelt hoge eisen aan de betrouwbaarheid van het materieel en zorgt er ook voor dat bij iedere motorwissel er nieuwe updates geïnstalleerd zullen worden. Renault heeft daar haar plannen op aangepast, waarbij geen onderscheid gemaakt wordt tussen de teams waaraan de Fransen leveren.