Bond wil strengere aanpak zout in voedsel

Boerenkool van de ene supermarkt kan wel twee keer zoveel zout bevatten als die van de andere. De saus van merk zus is wel vier keer zo zout als die van merk zo. Dat constateert de Consumentenbond. De organisatie wil dat er strengere maatregelen komen om voor elkaar te krijgen dat de klanten minder zout gaan eten.

Zo bevat de stamppot boerenkool met worst van de Aldi ruim 2 keer zo veel zout (4,2g) als die van Jumbo (1,9g), en het vegetarische gehakt van Lidl is per portie (1,7g) bijna dubbel zo zout als dat van AH (0,9g).

"De huidige zelfregulering voor zoutreductie zet geen zoden aan de dijk", aldus de consumentenorganisatie. Ze roept de Tweede Kamer op bepaalde adviezen over zoutverlaging bindend te maken.

"Fabrikanten komen altijd met smoezen als 'langlopend proces', 'smaakgewenning' en 'houdbaarheidsproblematiek'. Maar ons onderzoek laat zien dat een forse zoutreductie helemaal niet zo moeilijk is als fabrikanten ons willen laten geloven. Als de ene fabrikant het kan, waarom de andere dan niet?", aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.

Zijn organisatie onderzocht het zoutgehalte in 181 A-merk- en huismerkproducten van Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus.

Bond wil strengere aanpak zout in voedsel
Bond wil strengere aanpak zout in voedsel (Foto: ANP)