Nieuwe F1-eigenaar wil budgetlimiet invoeren

Liberty Media, de nieuwe eigenaar van de Formule 1 wil een soort van budgetlimiet in de sport in gaan voeren. Het bedrijf hoopt zo dat het speelveld meer gelijk wordt en dat de kleinere teams ook in de toekomst kunnen overleven, zo meldt The Daily Telegraph.

De budgetlimiet is in de Formule 1 al meermalen op tafel gekomen, maar bijvoorbeeld in 2009 afgeschoten door de grote teams die dreigden met een vertrek uit de sport. Gehoopt wordt dat de limiet er nu wel door komt en dat hiermee de strijd op de baan verbeterd wordt.

Volgens een bron binnen Liberty Media moeten de verschillen tussen de teams verkleind worden om nieuwe fans aan te kunnen trekken. "Het slaat nergens op dat teams 400 miljoen dollar (380 miljoen euro) uitgeven. Dat geld doet niets goeds voor de fans. Het wordt verspild om te concurreren op technologie. Het is niet gebaseerd op logica en het heeft ervoor gezorgd dat er een tweeklassensysteem is ontstaan wat betreft de uitgaven van de teams. Je moet ervoor zorgen dat de underdog een kans heeft om te winnen."

Dit decennium hebben alleen Red Bull Racing en Mercedes gedomineerd, terwijl Ferrari probeert terug te keren naar de nummer een positie. De kleine teams op de grid hebben het lastig, waardoor Caterham en HRT al ter ziele zijn gegaan. Marussia ging ook failliet, maar die renstal is gered.

Daarom moet er volgens Liberty Media een soort van budgetlimiet komen, waarbij ervoor gezorgd wordt dat een fabrieksteam als Mercedes de kosten niet eindeloos op het moederbedrijf kan afwentelen. Daarom wil de nieuwe F1-eigenaar steun van de teams hebben. "Het grootste ding dat we moeten veranderen is de cultuur. Op dit moment vertrouwt niemand elkaar."