Facebook: samen met media nepnieuws bestrijden

Facebook werkt aan een nieuwe functie waarbij lijsten met geselecteerde content van bepaalde media- en entertainmentbedrijven direct in het nieuwsoverzicht van gebruikers wordt getoond. Dat meldt Business Insider op basis van twee bronnen en interne documenten.

De functie heeft de naam Collections gekregen. De functie lijkt op Discover van Snapchat, waarin onder meer nieuwsberichten, video's en andere content wordt getoond die zijn aangedragen door zelf uitgezochte mediapartners.

Facebook zou de afgelopen weken media- en entertainmentbedrijven hebben benaderd om content te creëren voor Collections. Op welke termijn de functie beschikbaar moet komen, werd daarbij niet aangegeven. Een woordvoerder van Facebook wil geen commentaar geven op het bericht.

De afgelopen tijd was er veel kritiek op Facebook, dat moeite heeft om kwalitatief goede content van de gevestigde media te onderscheiden van de overvloed aan nepnieuws dat rondgaat op het sociale netwerk. Zo was er veel kritiek op het bedrijf vanwege de rol van Facebook bij de verspreiding van nepnieuws, gemaakt om aan kliks te verdienen, gedurende de presidentsverkiezingen in de VS.

Aanvankelijk verweerde Facebook-voorman Mark Zuckerberg zich door te stellen dat 99 procent van de content op de site betrouwbaar was. Maar dat percentage zou hooguit het absolute aandeel van content afkomstig uit betrouwbare bron hebben weerspiegeld, niet wat mensen daadwerkelijk op hun timeline kregen. Naderhand gaf Zuckerberg zijn verzet op.

Facebook zoekt samenwerking met media
Facebook: samen met media nepnieuws bestrijden (Foto: BuzzT)