F1-stewards willen 'meer consistente' beslissingen nemen

De stewards van de Formule 1-races hebben de kritiek van de coureurs ter harte genomen. Dit seizoen was een veelvoorkomend verwijt dat er niet consistent genoeg gehandeld werd. Volgens voorzitter Garry Connelly zal volgend jaar flink aan dit punt gewerkt worden.

De stewards bespraken deze week in Wenen de vele situaties waarover zij moesten oordelen. Hierbij kwam met name ook de Grand Prix van Mexico ter sprake waar het ontaarde in een chaos. Zo reed Max Verstappen in de slotfase van de race rechtdoor in bocht 1 en hij pakte hier volgens de stewards een blijvend voordeel. De straf werd direct na de race al uitgedeeld, waardoor niet Verstappen, maar Sebastian Vettel naar het podium mocht. Pas ruim na de race werd ook de Duitser van zijn podium beroofd doordat hij Daniel Ricciardo bij een inhaalpoging niet genoeg ruimte gaf. Hierdoor kreeg Ricciardo plek drie, voor Verstappen en Vettel. Ook het verremmen van Lewis Hamilton in de eerste bocht en het niet straffen was omstreden. De FIA trachtte de beslissingen in Brazilië nogmaals uit te leggen, maar slaagde hier niet in.

Daarom is volgens Connoly duidelijkheid het belangrijkste: "We hebben gesprekken gevoerd om te kijken hoe we consistenter kunnen worden. Meer vergaderingen en reviews van voorgaande beslissingen zijn daarvoor nodig, zodat we begrijpen waarom in het verleden precies bepaalde besluiten genomen zijn. Zeker als het gaat om subjectieve aspecten, zoals gevaarlijk rijgedrag. Beslissingen worden gezamenlijk genomen, maar het is heel waardevol om een manier te vinden waarop iedere race dezelfde lijn gehanteerd wordt."

Connoly wijst hierbij op een systeem dat de Duitse autosportbond gebruikt. De stewards daar kijken races terug om de beslissingen te bespreken. Zoiets zou volgens hem ook voor de Formule 1 kunnen werken door dit iedere drie of vier races te doen. Daarnaast moeten op de circuits op de kalender elf tot twaalf bochten aangepast worden om te voorkomen dat ze afgesneden kunnen worden. Coureurs zouden direct nadeel moeten ondervinden bij het missen van een bocht. Ook zet hij vraagtekens bij de regels waarin staat dat een coureur 'geen blijvend voordeel' mag hebben. "Is blijvend 500 meter, tot de volgende bocht, de komende ronden of de hele race? Die subjectiviteit haal je weg door een circuit aan te passen of zodanig te ontwerpen dat een coureur meteen nadeel ondervindt van het verlaten van de baan."