Ook Tele2 voor rechter om 'gratis' telefoon

Tele2 moet zich voor de rechter verantwoorden voor vermeende misleiding bij de verkoop van telefoonabonnementen met toestel. Dat vindt ConsumentenClaim, die het telecombedrijf heeft gedagvaard. Eerder werden door de organisatie om dezelfde reden al procedures gestart tegen T-Mobile en Vodafone.

De claimorganisatie baseert zich op een uitspraak van de Hoge Raad. Daaruit bleek dat telecombedrijven jarenlang de wet hebben overtreden door te werken met all-inprijzen, waarbij geen uitsplitsing werd gemaakt voor belkosten en de prijs van een telefoon. Mobiele telefoons leken zo gratis, maar in feite waren de all-inpakketten leningen voor de toestellen.

De Hoge Raad oordeelde dat klanten die kredietovereenkomsten kunnen vernietigen en dat de aanbieders bij inlevering van het toestel alle betaalde kosten voor de telefoon moeten terugbetalen. ConsumentenClaim eist dat de telecombedrijven de kosten inderdaad terugbetalen.

Volgens de claimpartij spant Tele2 de kroon op het gebied van de all-incontracten. "De provider liet klanten doorgaan met aflossen nadat ze het krediet al volledig hadden afbetaald. Het kwam zelfs voor dat Tele2 het te betalen maandbedrag na aflossing juist verhoogde", aldus de organisatie.

Ook Tele2 voor rechter om 'gratis' telefoon
Ook Tele2 voor rechter om 'gratis' telefoon (Foto: BuzzT)