Meer dan 1000 crashes in Grand Prix-seizoen motoren

Het seizoen in de MotoGP is al ruim anderhalve week voorbij, maar men is eindelijk klaar met het samenstellen van de definitieve lijst met valpartijen en crashes - statistieken die in de motorwereld nauwgezet bijgehouden worden.

Daar is een opvallende conclusie uit voortgekomen: de MotoGP, Moto2 en Moto3 hebben dit jaar bij elkaar voor meer dan duizend crashes gezorgd en dat is een unicum. Met name in de MotoGP werd ernstig vaak gevallen ten opzichte van vorige seizoenen: 288 keer, waar men in de vorige drie jaar nipt over de tweehonderd ging. De Moto2 leverde 364 valpartijen op, terwijl de Moto3 410 keer iemand onderuit zag gaan. Dat brengt het totaal op 1062 stuks, bijna zestig per Grand Prix-weekeinde. 

Het Britse Motor Sport Magazine noemt twee grote oorzaken voor de enorme toename in valpartijen. Zo wil het publiek spannende wedstrijden zien, waarbij stevig gevochten wordt. De reglementen worden daardoor zo in elkaar gezet dat er minder verschil tussen de motoren zit. Elke duizendste van een seconde telt en dus moeten de rijders alle risico's nemen om kans te maken - met alle gevolgen van dien.

Het aantal valpartijen per Grand Prix-weekeinde (Bron: Motor Sport Magazin)
Het aantal valpartijen per Grand Prix-weekeinde (Bron: Motor Sport Magazin)

Als tweede oorzaak noemt men ironisch genoeg de toegenomen veiligheid op en rond de baan. Uitloopstroken van asfalt in plaats van een grindbak zorgen ervoor dat je wellicht één of twee seconden verliest als je teveel risico neemt en wijd gaat, waar een grindbak je veel meer tijd en zelfs de race kan kosten. Uitloopstroken worden groter en dus zijn de rijders minder bang om risico te nemen.

De gevolgen van de vele crashes vielen relatief gezien mee: een handvol gebroken vingers, drie polsen, vier sleutelbenen, een paar ribben, wat kneuzingen, hersenschuddingen en nog enkele gebrokken botten. Dat werd echter tenietgedaan door het drama op de vrijdag voor de Grand Prix van Catalonië in juni. Tijdens de vrije training in de Moto2 kwam Luis Salom om het leven nadat hij crashte - in een bocht waar rijders hun zorgen al over hadden geuit - en vol op zijn motor terechtkwam die al in de luchtkussens was gegleden. 

Dat vooral de MotoGP een enorme toename van valpartijen zag wordt overigens met name toegeschreven aan de nieuwe bandenfabrikant, Michelin. De Fransen vervingen Bridgestone en dat ging niet helemaal zonder slag of stoot. Met name de voorbanden van Michelin waren matig, waardoor een veel groter deel van de crashes bestond uit valpartijen waarbij de voorkant weggleed in plaats van de meer spectaculaire highsider

De crashranglijst van 2016 (Bron: Motor Sport Magazin)
De crashranglijst van 2016 (Bron: Motor Sport Magazin)

Als we kijken naar de rijders die het meest onderuit zijn gegaan zullen mensen die de grand prix' volgen weinig verbaasd zijn. De crashkoning van 2016 is, zoals een ieder kon verwachten, Sam Lowes. De Brit ging in de Moto2 dit jaar maar liefst dertig keer tegen het asfalt, maar kreeg toch een plekje in de MotoGP voor komend seizoen aangeboden. Met 27 crashes staat Gabriel Rodrigo op de tweede plek. De Moto3-Argentijn liet gedurende het seizoen vaak mooie dingen zien, maar gooide dat net zo vaak weg door vanuit een mooie positie in de race onderuit te glijden. Het crashpodium wordt compleet gemaakt door iemand uit de MotoGP: Cal Crutchlow. De Brit maakte vooral in deel twee van het seizoen enorm veel indruk, maar met 26 crashes - één meer dan collega Jack Miller - heeft hij wel voor de nodige schade gezorgd.