Verstappen zeer tevreden met tweede plek

Max Verstappen kijkt met een tevreden gevoel terug naar de Grand Prix van Japan. De Nederlander kon dankzij de gridpenalties voor Sebastian Vettel en Kimi Raïkkönen vanaf de derde plek starten en kon mede dankzij een sterke start Nico Rosberg volgen op een tweede plek. Met Sergio Perez op plek drie had de Nederlander in de openingsronden weinig te vrezen van achteren en kon hij rustig een gat slaan. Vettel wist meerdere malen in de buurt te komen, maar ook niet verder dan dat. Nadat de Duitser dankzij een strategische fout achter een snel oprukkende Lewis Hamilton terecht kwam, volgde er in de slotfase een stevig duel tussen Verstappen en Hamilton, die de Nederlander uiteindelijk wist te winnen.

"Lewis drong heel hard aan in die laatste ronde en we hadden samen een momentje in de laatste chicane, maar ik ben heel erg blij met deze tweede plaats," zei Verstappen over de slotfase. "Tijdens de race hadden we veel last van verkeer, maar het was vooral belangrijk om de banden te sparen. We hadden een geweldige racestrategie en om tussen de twee Mercedessen te eindigen is heel positief. Daar moet ik het team heel erg voor bedanken."

"De start ging al heel erg goed", voegt Verstappen er later aan toe. "Tijdens de race hebben het team en ik heel goed gecommuniceerd hoeveel we moesten pushen en waar we onze banden moesten sparen. En om dan op het einde met Mercedes te kunnen racen, voelt heel goed. In het begin van de race probeer je nog naar voren te kijken, maar als je ziet dat Rosberg bij je wegrijdt, weet je al dat het heel lastig wordt. Dan ga je meer achteruit kijken, maar dat kon ik goed balanceren: we moesten uitkijken dat we niet undercut werden, maar we kwamen steeds vroeg naar binnen dus dat voelde goed aan."

In de eindfase verloor Verstappen door achterblijvers in een rap tempo terrein op de vechtende Hamilton en Vettel. Vettel leek dankzij de zachte band een gevaarlijke tegenstander, maar rookte zijn banden achter Hamilton snel op en moest afhaken. Hamilton had nog snelheid over en verkleinde het gat verder tot minder dan een seconde.

"Eigenlijk hielden we Vettel meer in de gaten, maar die kwam achter Hamilton terecht, dus die verloor daar zijn race. Toen hadden we wat last van verkeer, waardoor ze snel dichterbij kwamen. Ik had heel weinig voorbanden meer over op het einde, waardoor Lewis zijn actie kon inzetten. Ik wist dat ik een goede exit uit de laatste chicane nodig had om hem van het lijf te houden, zodat ik het extra vermogen uit de electrische systemen kon bewaren voor het andere rechte stuk, waar ik het het meest nodig had.

Op de vraag of zijn verdedigende actie in de laatste chicane niet een beetje dubieus was antwoordde hij: "Nee, zeker niet. Ik zag Lewis naar binnen sturen, maar dat was van best wel ver, dus dan laat ik de deur niet openstaan." Er werd geen onderzoek gestart naar de actie, maar desondanks moest Verstappen zich toch melden bij Charlie Whiting en de stewards om het één en ander te verhelderen. Zijn actie is vergelijkbaar met het incident met Raïkkönen bij het aanremmen van Les Combes tijdens de race in België, waar de Nederlander veel kritiek voor kreeg.

Verstappen zeer tevreden met tweede plek (Pro Shots / Action Images)
Verstappen zeer tevreden met tweede plek (Pro Shots / Action Images)