Weer meer vervuilende auto's op de weg

In Nederland rijden weer vaker minder zuinige auto's op de weg. Omdat fiscale voordeelregelingen zijn geschrapt, lopen consumenten minder warm voor zuinigere auto's. Volgens brancheorganisaties Bovag en Rai Vereniging is het effect van het gewijzigde beleid per 1 januari duidelijk zichtbaar.

Nederland was vorig jaar, net als de twee voorgaande jaren, nog wel koploper in Europa op het gebied van zuinige auto's. Sinds 2010 was de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's in Nederland gedaald. Vorig jaar was de uitstoot gemiddeld 101 gram per kilometer. Dit jaar ligt de gemiddelde CO2-uitstoot echter op 110 gram per kilometer.

Volgens de brancheverenigingen is het daarmee nog maar de vraag of Nederland dit jaar nog een plek in de Europese top 3 gaat innemen. Door bovenmatig nationaal fiscaal beleid is de automarkt in Nederland de afgelopen jaren ernstig verstoord, menen ze.

Run
Voor zeer zuinige auto's, met of zonder stekker, die in 2015 op kenteken werden gezet, golden nog bijtellingstarieven van 7 of 14 procent. Dit jaar geldt voor de allerzuinigste modellen, volledig elektrische auto's uitgezonderd, een bijtellingstarief van 15 procent en voor minder zuinige auto's 21 of 25 procent. Voor auto's die volledig elektrisch rijden geldt een tarief van 4 procent.

Vanaf 2017 zijn er nog maar twee tarieven: 4 procent voor vol elektrisch en 22 procent voor alle overige modellen. De brancheverenigingen verwachten dat eind dit jaar een run zal ontstaan op de auto's die nog voor 15 procent bijtelling in aanmerking komen.

Weer meer vervuilende auto's op de weg
Weer meer vervuilende auto's op de weg (Foto: ANP)