Blizzard over de wijzigingen voor Seizoen 2 van Overwatch

Seizoen 1 van Competitive Overwatch is bijna afgelopen. Sommige dingen waren positief, sommige dingen waren negatief. In een nieuwe developer update legt Jeff Kaplan uit wat de plannen zijn voor Seizoen 2.

Het huidige Skill Rating-systeem gaat op de schop. Waar je nu nog een rank tussen 1 en 100 kunt krijgen, wordt dit opgeschroef naar 1 tot 5000. Daarnaast voeren ze Skill Tiers in (brons, zilver, goud etc.), waarvan elke tier ongeveer 500 skill rating omvat. Dit is gedaan om minder de focus te halen van het 'cijfertje' dat je bent, wat veel mensen verkeerd opvatten. Wanneer je een tier heb bereikt, val je hier niet meer uit (met uitzondering van de twee hoogste tiers). 

Competitive Points worden gebaseerd op jouw tier en niet meer op jouw skill rating. Alle rewards worden vermenigvuldigd met tien, net als de prijs voor een gouden wapen. Dit heeft te maken met het nieuwe systeem van de matches zelf. Blizzard heeft besloten om Sudden Death uit de game te verwijderen. De coin flip werkte tot de frustratie van veel gamers en Blizzard heeft daarop besloten heel Sudden Death te verwijderen. Dit heeft tot gevolg dat een gelijkspel mogelijk is, al zou dit erg weinig voor moeten komen.

Op Assault-maps zijn er nog een aantal wijzigingen doorgevoerd. Na de eerste ronde krijg je in de huidige vorm geen extra tijd voor het overnemen van objectives. In Seizoen 2 krijg je ook na de eerste ronde bonustijd in de vorm van dertig seconden. Dit om te voorkomen dat je geen enkele mogelijkheid meer hebt om objective B te veroveren. Wanneer je een ronde eindigt met minder dan één minuut, wordt dit opgehoogd naar één minuut (ten opzichte van de twee minuten nu). Krijg je echter extra tijd, ontvangt jouw tegenstander evenveel tijd, om niet één team extra voordeel te geven.

Een laatste wijziging die Blizzard door gaat voeren is het spelen met anderen met een groot verschil in skill rating, om wederom frustraties te voorkomen. Je moet binnen een skill rating van 500 met iemand anders zitten om samen een groep te kunnen vormen. Ter illustratie: 500 met 1000 is mogelijk, maar 500 met 1001 niet. Dit om te voorkomen dat spelers met een lage skill rating spelers met een bijzonder hoge skill rating als tegenstanders krijgen.

Jeff Kaplan belooft nog meer wijzigingen voor de game, maar die worden later bekendgemaakt via de patch notes voor PTR, die snel zou moeten komen. De developer update is hieronder te bekijken.