'Slecht gesteld met garantie op e-bikes'

De garantie op e-bikes is vaak onder de maat, stelt keurmerkorganisatie Certimark. De meeste garantievoorwaarden staan bol van de uitsluitingen en fabrikanten geven consumenten vaak weinig informatie.

Certimark onderzocht de voorwaarden van bijna zestig merken. Meer dan de helft daarvan had zijn garantie matig tot slecht voor elkaar. Zo is bij veel merken de garantie niet overdraagbaar naar een tweede eigenaar, worden reparatie- en arbeidskosten vaak in rekening gebracht en is er geen coulanceregeling omschreven. Verder is de garantieduur soms maar een jaar, terwijl consumenten bij een duur product als een elektrische fiets volgens de onderzoekers toch drie tot vier jaar mogen verwachten.

Opvallend is dat de grote bekende traditionele fietsmerken maar matig scoren in de ranglijst van Certimark. De bedrijven die hun garantievoorwaarden het beste op orde hadden waren E-bikez, Shinga en BRIK.

De verkoop van e-bikes heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Deze fietsen zijn volgens Certimark gemiddeld twee keer zo duur als een normale tweewieler.

'Slecht gesteld met garantie op e-bikes'
'Slecht gesteld met garantie op e-bikes' (Foto: BuzzT)