'Topteams verpesten kansen voor kleinere teams in Q1'

Renaultcoureur Jolyon Palmer was niet te spreken over Lewis Hamilton tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Baku afgelopen weekend. Hamilton maakte in Q1 een stuurfout, waardoor hij een gele vlag veroorzaakte in bocht 15, uitgerekend op het moment dat Palmer aan kwam rijden voor zijn snelle ronde, wat hem die snelle ronde kostte. Uiteindelijk kwam de Renault-coureur niet verder dan de laatste startrij.

De debutant vroeg zich af waarom Hamilton zo veel risico nam in een sessie waarin dat niet nodig is, aangezien de Brit met gemak door kon gaan naar Q2. "Het is frustrerend, omdat hij duidelijk de pace heeft om Q1 te overleven en toch veroorzaakt hij gele vlaggen voor ons als wij bezig zijn in de enige sessie die we hebben. Sommige teams doen het rustig aan en zien Q1 als een oefensessie. Voor ons is het echter de hele sessie. Als ze dan gele vlaggen veroorzaken in twee van de vier ronden die we hebben is het best pijnlijk," zei Palmer.

Ook de regeling omtrent het deactiveren van de DRS tijdens een gele vlag in Baku kon op kritiek rekenen van Palmer. De DRS werd tijdens het weekend over de gehele baan uitgeschakeld als een coureur rechtdoor schoot in bocht 1, 2 of 3. Een gele vlag in bocht 3 betekende dus dat de DRS-zone richting bocht 1 werd uitgeschakeld, terwijl er daar niks aan de hand was. "Ze moeten daar opnieuw naar kijken. Er is maar één detectie- en één activatiepunt."

Ook Pascal Wehrlein was niet tevreden over de regeling omtrent de DRS. "Ik kan het niet begrijpen. Als iemand van de baan af gaat in bocht 3, wordt DRS op het lange rechte stuk uitgeschakeld. Ik ben een beetje teleurgesteld dat ik daardoor een paar tienden en een kans op Q2 verloor. Zelfs mijn tweede ronde op versleten banden was sneller. Uiteindelijk is er niks wat je er aan kan doen en ik wil er niet over klagen."

Palmer was niet tevreden over de topteams in Q1
Palmer was niet tevreden over de topteams in Q1