Bizarre ontknoping 24 uur Le Mans

Dit weekend staat de 24h du Mans op het programma. 24 uur lang zullen de LMP1-teams Porsche, Toyota en Audi elk met twee auto's gaan vechten om een overwinning in dé race van het jaar. Omdat 24 uur gewoon erg lastig te volgen is zonder in slaap te vallen, houdt FOK!sport een liveblog bij. Regelmatig zullen de hoogte- en dieptepunten samengevoegd worden in een kleine samenvatting.

In tegenstelling tot vele andere autosportklassen is deze race gratis voor iedereen te bekijken op zowel RTL 7 als Eurosport, elk met hun vertrouwde dosis commentators.

Update 15.02 uur

De race is op bizarre wijze geëindigd. De Toyota #5 met Kazuki Nakajima achter het stuur was op weg naar een zekere overwinning en had meer dan een minuut voorsprong op de net gestopte Porsche #2 met Neel Jani. Zes minuten voor de finish ging het plotseling echter volkomen mis: "Ik heb geen power meer", rapporteerde een paniekerige Nakajima over de boordradio. Dat bleek correct, want de Toyota viel vier minuten voor de finish stil, waardoor Jani zijn Porsche alsnog naar de zege stuurde.

Update 13.50 uur

Het laatste uur gaat bijna van start en wat is de tijd voorbij gevlogen. De #6 is helemaal uitgespeeld na vier ronden te zijn verloren in de garage, nadat een los stuk bodywork voor koelingsproblemen zorgde. Als er geen gekke dingen meer gebeuren, is de strijd wel beslist. De #5 Toyota leidt nog altijd met een halve minuut voorsprong op de #2 Porsche. In de LMP2 heeft de #36 Signatech Alpine een hele ronde voorsprong op de nummer 2, in de GT Pro heeft de #68 Ford afgerekend met de #82 Ferrari en in de GT Am heeft de #62 Ferrari bijna een hele ronde voorsprong op de #88 Porsche.

Dat het nog niet helemaal gedaan was met de actie demonstreerde Inès Taittinger. Voor de zoveelste keer schoot de #28 Pegasus in Mulsanne rechtdoor het grind in met een slow zone als gevolg, maar dit keer niet door een rijdersfout maar door een lekke band. Taittinger kon haar weg nog vervolgen, maar al snel kwamen er zwarte rookpluimen uit de Pegasus, waardoor er een stukje verderop opnieuw een slow zone kwam. Voor de Pegasus was de race nu definitief afgelopen.

Update 11.20 uur

Problemen voor Kamui Kobayashi. De Japanner reed in de #6 Toyota op de derde plek en maakte jacht op de Porsche van Lieb, maar spinde van de baan. Hij had geluk dat hij wel weer snel het grind kon verlaten, maar het kostte uiteraard de nodige tijd. Bij Porsche was men logischerwijze tevreden: "Goed gedaan, Kobayashi probeerde druk te zetten om je in te halen, maar vloog van de baan. Netjes", kreeg Lieb via de boordradio te horen. Davidson rijdt in de #5 Toyota wel nog altijd op kop, een kleine twintig seconden voor Lieb en diens Porsche. 

Update 11.00 uur

We hebben weer eens een leiderswissel gezien: Anthony Davidson heeft het stuur van de #5 Toyota overgenomen en heeft Lieb in zijn Porsche gepasseerd. In de #6 Toyota rijdt Kamui Kobayashi op een kleine vijftien seconden, maar de Japanner liet zojuist wel een razendsnelle ronde van 3:41.7 noteren. 

De Signature Alpine met Gustavo Menezes achter het stuur gaat nog altijd vrij onbedreigd aan de leiding in de LMP2, maar in de GTE Pro is het razendspannend. Joey Hand in de Ford GT van Chip Ganassi en Tony Vilander in de #82 Risi Competizione geven elkaar geen duimbreed toe en liggen al rondenlang op enkele seconden van elkaar op de eerste twee posities. 

Update 09.35 uur

Voor Van der Garde zit zijn Le Mans-debuut er definitief op. De deur van het team van de #38 G-Drive Gibson is gesloten en dat betekent maar één ding: einde race. Jammer, maar het rijden van de Nederlander heeft zeker perspectief geboden voor goede toekomstige deelnames op het Circuit de la Sarthe. 

In de LMP1 is de #2 Porsche met Lieb achter het stuur snel onderweg, maar ze liggen nog wel achter de twee Toyota's, die nu bestuurd worden door Buemi en Conway. 

Update 08.40 uur

Een cadeautje voor de #82 Ferrari van Risi Competizione, de leiders in de GTE Pro-klasse. Hun voornaamste concurrent, de #68 Ford GT van Chip Ganassi Racing, heeft een drivethroughpenalty gekregen: de motor stond nog aan terwijl er bijgetankt werd tijdens de pitstop, een bijzonder domme fout. 

Update 08.05 uur

De twee Toyota's zijn tijdens de safety car-periode naar binnen gekomen, terwijl de leidende Porsche dat vlak daarna pas deed. Het betekende dat Neel Jani in de #2 Porsche de leiding kwijtraakte, maar hij kon direct achter de twee Toyota's aansluiten. Dat had een interessant gevolg: na maar liefst zeventien uur racen liggen de eerste drie auto's binnen twee seconden van elkaar, veel spannender kan niet.

Update 07.30 uur

De ochtend slaat toe op het Circuit de la Sarthe, met name in de LMP2-klasse. Waar Panciatici eerst in de muur terecht kwam was het in een kwestie van minuten ook einde verhaal voor twee anderen. Met name de crash van de #46 met nota bene teambaas Pierre Thiriet achter het stuur was een pijnlijke: zijn team lag op plek twee. 

Ed Brown in de #30 van Extreme Speed Motorsports deed zijn teamnaam weinig eer aan, want hij parkeerde de in het middenveld van de LMP2 rijdende Ligier in de grindbak. 

Even daarvoor ging het al fout voor de eigenlijk al lang voor spek en bonen meerijdende LMP1 van ByKolles met Simon Trummer achter het stuur. De vlammen sloegen uit de achterkant van de CLM en dat betekende het einde van de race voor de wagen die al op tientallen ronden achterstand reed. 

Update 07.15 uur

De crash van een Porsche van gisteravond was het melden waard, maar de eerste echte klapper is dan eindelijk een feit. Tommy Milner parkeerde zijn #64 Chevrolet met volle vaart in de bandenstapels, wat een lange periode van slow zones veroorzaakte. Daarin ging het echter nog een keer fout en dit keer was er indirect een Nederlander bij betrokken: Nelson Panciatici knalde met zijn #35 LMP2 in de vangrails en helaas is dat de auto waar ook Ho-Pin Tung in reed.

De vierde plek in de LMP2 werd zo verspeeld en daarmee is de laatste Nederlandse podiumkans wel verkeken. Eerder ging het namelijk ook al fout voor de #38 van G-Drive dankzij Simon Dolan, teamgenoot van Van der Garde.

Update 05.40 uur

Door zijn pitstop is Lieb in de Porsche teruggevallen naar de derde plek achter de beide Toyota's. Hij heeft het niet helemaal naar zijn zin, want over de boordradio klaagt de Duitser over de vlak voor hem rijdende #5 Toyota met Kazuki Nakajimi achter het stuur: "De achterlichten van de Toyota zijn veel te fel!", foetert Lieb, die zich vermoedelijk beter kan richten op het neerzetten van snelle rondetijden. 

Update 05.20 uur

Er lijken wat kleine problemen te zijn tijdens de pitstop van de leidende #6 Toyota met Stephane Sarrazin. Die leiding is dan ook uit handen gegeven aan de #2 Porsche met Marc Lieb achter het stuur. In Le Mans begint het langzamerhand wat lichter te worden, terwijl Jeroen Bleekemolen zijn nachtelijke avonturen erop heeft zitten. "De elektronische problemen van het begin van de race zijn voorbij en het gaat nu eigenlijk wel lekker", klonk het tevreden. "De strijd voorin tussen de Porsche en Toyota's is ook mooi om te volgen, dus ik heb het zeker naar mijn zin. Nu is het echter eerst tijd om even te rusten", aldus de Nederlander, die wij bij dezen een goede 'nachtrust' wensen. 

Update 04.20 uur

De leiding in de race wordt zo nu en dan afgewisseld tussen de Toyota en de Porsche, maar de Toyota #6 lijkt in het voordeel: zij kunnen keer op keer langer doorrijden en hoeven dus later een pitstop te maken, wat ze zienderogen meer voordeel oplevert. Toch lijkt niet alles koek en ei, want Porsche-coureur liet via de boordradio weten dat hij olie dacht te zien lekken uit één van de Toyota's. Of er daadwerkelijk een probleem is - en met welke van de twee Toyota's dan precies - is nog niet bekend. 

Update 03.15 uur

We zijn inmiddels kort over de helft van de race en dus is het tijd voor een kort overzichtje. In de LMP1-klasse, de 'hoofdklasse' van de race, gaat Kamui Kobayashi in de #6 Toyota aan de leiding. Het team kent bijzonder weinig problemen, net als die andere auto die nog volop meedoet om de zege: de #2 Porsche met op het moment Romain Dumas achter het stuur. De #5 Toyota met Anthony Davidson zit overigens ook nog in dezelfde ronde als de leiders.

In de LMP2 is de leiding in handen van de Signatech Alpine met nummer 36. Achter het stuur zit de Amerikaan Gustavo Menezes en die kennen wij Nederlanders nog wel: in 2014 was hij de teamgenoot van Max Verstappen in de Formule 3. De G-Drive met nummer 26 ligt er tweede met voormalig Formule 1-coureur Will Stevens in de auto, voor de #46 Oreca van Thiriet By TDS Racing met Ryo Hirakawi in de auto. 

Drie van de vier Nederlanders - allemaal actief in de LMP2 - zijn op dit moment overigens op de baan: Van der Garde ligt in de LMP2 op plek vier in de #38, Tung ligt zevende in de #35 en De Bruijn rijdt daar twee plekken achter in de #33. De #48 van Jeroen Bleekemolen bungelt ergens achteraan met de Belg Marc Goossens nu achter het stuur. 

Ferrari gaat in de GTE Pro op kop dankzij de #82 van Risi Competizione, dat nog altijd een nagenoeg probleemloze race kent. Matteo Malucelli is er achter het stuur gekropen en heeft de #69 en #68 achter zich aan: beiden zijn Ford GT's van Chip Ganassi Racing, met Ryan Briscoe en Joey Hand in de auto. Bij de GTE Am is het al urenlang de #88 Abu Dhabi-Proton die op kop rijdt, nu met Khaled Al-Qubaisi. 

Update 02.00 uur

Het duurde even voor de Safety Car weer naar binnen ging, maar toen het eenmaal gebeurde konden we ons vermaken met een gevecht om de tweede positie tussen de #5 Toyota en de #2 Porsche. De Porsche had er weinig moeite mee en pakte de tweede plek terug van Toyota. Mike Conway in de #6 Toyota zit hier nog altijd ruim een minuut voor. Even later strandde de #71 Ferrari van Af Corse in het grind, problemen met de rechter achterband bleek. Wat volgde was een langdurige slow zone in de Esses. De #7 kreeg voor de verandering weer eens pech en de #6 Toyota belandde na een pitstop weer vlak voor de #2 Porsche.

In de LMP2 gaat de #36 Signatech Alpine aan de leiding, maar dit wel met een stop minder dan de #26 G-Drive Racing die er 24 seconden achter rijdt. De #38 wagen van Van der Garde rijdt rond op een fraaie vierde plek in de LMP2. Ho-Pin Tung rijdt momenteel in de #35 op een zevende plek, twee plekken voor de wagen van Nick de Bruijn. De #48 waar Jeroen Bleekemolen nu achter het stuur zit rijdt nog altijd op een kansloze 37e plek overall.

De Ferrari 488 van Risi Competizione rijdt opnieuw aan de leiding van de GTE Pro, een minuut voor de beste Ford, die weer ruim anderhalve minuut voor zijn teamgenoot rijdt. De #95 Aston Martin ligt vierde in de klasse. In de GTE Am gaat de #88 Porsche 911 van Abu Dhabi-Proton Racing aan de leiding, met anderhalve minuut voorsprong op de #62 Ferrari 458 Italia, die wel al een stop extra heeft gemaakt.

Update 01.00 uur

De #28 schoot voor de verandering weer eens rechtdoor, ditmaal zat er echter geen vrouw achter het stuur. Ondertussen had de #40 wagen van Krohn Racing last van een lekke band, wat vermoedelijk flink wat schade heeft toegebracht aan de Ligier. De #2 Porsche stond de leiding weer af aan de #6 Toyota na een pitstop, waarna weer eens bleek dat de stop extra die Porsche moet doen nog behoorlijk pijnlijk is.

Wat er voor Audi nog eens bij kon is een lekke band bij de #8, terwijl de #98 opnieuw de vangerails op zocht. De #1 Porsche is weer naar buiten gekomen, maar nog voor er een halve ronde was afgelegd ging de Porsche opnieuw kapot en was tempo ver te zoeken. Een reset leek te werken, maar de problemen zijn zeker niet over voor Porsche. Ook de #47, die eerder nog uit de dood opstond, viel stil. Dit keer voor goed. 

Net toen het gat tussen de Porsche en de Toyota na een stop van de laatste weer behoorlijk gekrompen was, kwam de Safety Car weer de baan op. Dit door grote hoeveelheden olie op de baan in de Porsche Curves, nadat de #92 Porsche zijn motor opblies. De #25 Ligier reed hier vol doorheen en belandde in de bandenstapel, maar kon zijn weg vervolgen. De Porsche is de derde uitvaller.

Update 00.00 uur

De #7 Audi is weer eens in de garage geweest. Benoit Tréluyer kende een klein uitstapje in het grind en had een nieuwe neus nodig. Minder geluk had de #98 Aston Martin met Paul Dalla Lana achter het stuur. De Canadees spinde vanuit virtueel leidende positie vlak na een pitstop en kwam vast te zitten in het grind. Niet veel later schoot ook de #83 Ferrari het grind in, die eveneens vast kwam te zitten. Dit leidde tot twee verschillende slow zones en een Safety Car. Niet alleen door de twee reeds gestrandde wagens, maar door vele stukjes Manor op de baan. De #44 wagen meldde zich met grote schade aan de achterkant bij zijn crew en op de baan waren vele brokstukken te vinden. De Manor en de Aston Martin gingen achteruit hun garage in, de Ferrari kon nog in de pitlane gefixt worden.

Ook de #25 Ligier Nissan en de #71 gingen tijdens de Safety Car met problemen de garage in. Vele minuten en wat ducttape later konden de meeste wagens weer naar buiten. Het duurde echter nog even voor de Safety Car weer naar binnen ging, wat een klein mazzeltje voor de #1 Porsche was, die nog altijd in de garage staat. Ook interessant: de #47 KCMG die stil viel op het rechte stuk en als uitvaller bestempeld was, is weer de baan op gekomen.

Na de Safety Car kwam de leidende Toyota naar binnen. Bij buitekomst was er echter niks meer over van de voorsprong en kon de #2 Porsche de aanval openen. Met de lichtere Porsche had Neel Jani geen enkele moeite om de Toyota te blijven volgen, en het duurde ook niet lang voor de Porsche weer de leiding mocht overnemen. Dat belooft wat voor de rest van de nacht.

Update 23:20 uur

Grote problemen voor de #1 Porsche. De auto kwam naar binnen voor de reguliere bandenwissel, maar kwam een ronde later opnieuw naar binnen. De Porsche ging achteruit de garage in en de neus werd er vanaf gehaald. Monteurs gingen druk aan de slag, maar het exacte probleem is nog niet bekend. Bij de Audi's ging het om het lichtgevende nummerbord, maar hier lijkt meer aan de hand.

Update 23.00 uur

Beide Porsches zijn inmiddels weer naar binnen gedoken. Helaas was de Toyota toch iets te ver uitgelopen om nog een aanval te wagen. Omstreeks 22:40 zagen we in het donker een LMP2-wagen zonder lichten stilvallen. Het bleek later om de #47 KCMG te gaan, de tot dat moment derde wagen in de LMP2. Ook dit had een slow zone als gevolg, eentje die werd gebruikt om die wagen weer weg te krijgen. De Oreca kon zijn weg niet meer vervolgen, wat betekende dat de #47 de tweede uitvaller van de race is.

In de GT Am blijft het spannend, het afgelopen half uur bleef de top drie continu binnen 5 seconden van elkaar. Er werd dan ook meerdere keren van leider gewisseld in die klasse. In de LMP1 is het minder spannend. Toyota heeft inmiddels bijna een hele stint minder nodig gehad van Porsche en heeft lange tijd anderhalve minuut voorsprong gehad op de #1 Porsche. De #2 Porsche kon het gat naar zijn teamgenoot rap kleiner maken tot minder dan een seconde. Het duurde dan ook niet lang tot de twee van plek wisselden.

Problemen waren er opnieuw voor de #7 Audi. André Lotterer moest zijn Audi naar binnen rijden, waarna hij achteruit de garage in ging. Het duurde echter niet lang voor hij weer naar buiten kon. De #8 bleek met precies hetzelfde probleem te maken te hebben en moest ook achteruit de garage in. Een goede uitslag lijkt er voor de Duitse fabrikant niet in te zitten dit jaar.

En inmiddels is het echt donker geworden, en dat levert natuurlijk mooie plaatjes op:

 Update 22.00 uur

Toyota mag zich wel de grote mazzelpik van het afgelopen uur noemen. Na een slow zone veroorzaakt door de #28 Pegasus (vorige update), zag Porsche het gat naar Toyota met maarliefst 40 seconden toenemen. Hierdoor kon de Toyota een veilige stop maken, en mocht de #1 Porsche de aanval openen. Het gat werd rap kleiner, maar helaas gooide een volgende slow zone door een uitglijder van een GT-auto opnieuw roet in het eten. Timo Bernhard in de Porsche merkte het te laat en moest vol in de remmen, met vlakke banden als gevolg. Hierdoor werd hij genoodzaakt om een vroegere pitstop te maken.

Alsof er nog niet genoeg slow zones waren geweest, zorgde de #99 Aston Martin er voor dat dit weer het geval was. Gary Hirsch spinde in de Porsche-curves en kwam vast te zitten in het grind. Om hem weer de baan op te helpen werd er een slow zone ingesteld. Ook de #67 Ford - die al helemaal achteraan rond reed door problemen - wist niet uit het grind te blijven, en veroorzaakte een slow zone rond de Mulsanne Corner.

De #44 Manor, die lange tijd aan de leiding had gelegen, kreeg te maken met motorproblemen en zocht de garage op, wat in principe einde race betekent. Het goede nieuws is dat de wagen van Van der Garde nu een plekje opschuift naar de vijfde plek. In de GT Pro is de Ferrari 488 helaas weer teruggezakt naar een derde plek. Beide Fords van het Ganassi Team USA gaan nu aan kop.

Update 21.15 uur

Het begint een beetje stil te vallen. De #1 Porsche en de #6 Toyota blijven afwisselend aan de leiding rijden. Het is echter de Toyota die hard op weg lijkt naar een dusdanig grote voorsprong zodat er veilig gestopt kan worden zonder de leiding te verliezen. In de LMP2 is het nog altijd de Thiriet By Tds Racing wagen die aan de leiding gaat, met een hele pitstop voorsprong op de nummer 2. In de GT Pro leek Ford oppermachtig, maar opnieuw rijdt de Ferrari 488 van Risi Competizione aan kop. Achter hem volgen drie Fords, allen binnen tien seconden. De toch al kansloze #28 Pegasus belandde nog even in het grind, maar kon zijn weg met flink wat tijdverlies alsnog vervolgen.

De wagen van Giedo van der Garde ligt nog steeds zesde in de LMP2, van der Garde zelf heeft het stuur overgedragen aan Simon Dolan. De wagen van Ho-Pin Tung ligt nog altijd tiende, twee plekken voor de wagen van Nick de Bruyn.

Aangezien er weinig gebeurt, werd op het forum de crash van McNish aangehaald. Of die echt wenselijk is, kunnen jullie zelf over beslissen:

 

Update 20.00 uur

De race is al een flink aantal uurtjes onderweg, en dat is te merken ook. Het afgelopen uur zagen we al meerdere coureurs de fout in gaan, met de nodige schade als gevolg. In de GTE Pro was er een waar titanengevecht bezig tussen Toni Villander in de #82 Ferrari aan de leiding, en twee Fords die er heel dicht achter bleven. Joey Hand in de #68 Ford reed voorop en wist na meerdere ronden flink aandringen voorbij te komen aan de Ferrari. Vervolgens was het de beurt aan Ryan Briscode in de #69, die net zoals zijn merkgenoot lange tijd in de kofferbak van de Ferrari zat.

Vooraan heeft Mark Webber de leiding weer overgenomen van Kamui Kobayashi, die op weg lijkt naar een stop minder, waardoor de top 3 weer Porsche, Toyota, Toyota is. In de LMP2 heeft Thiriet By Tds Racing de leiding overgenomen van Manor nadat Matthew Rao gespind was in een gevecht om de leiding. De #8 Audi dook vanaf een derde plek naar binnen, nadat de #2 Porsche rap het gat dicht had gereden. Een gevecht tussen deze twee lijkt aanstaande.

Update 19.10 uur

De nodige pitstops zijn afgewerkt en dat betekent dit keer dat vrijwel alle teams een rijderswissel achter de rug hebben. De leiding is nog altijd in handen van de Porsche #1, waar Mark Webber het stuur heeft overgenomen van Hartley. De Toyota #6 ligt op plek twee met Kamui Kobayashi, die toch wel een stuk minder snel rijdt dan teamgenoot Conway. Oliver Jarvis heeft het stuur van de Audi #8 overgenomen van Duval, terwijl Marc Lieb in de Porsche #2 ook nog binnen een minuut van de leider rijdt.

De eerste serieuze crash hebben we ook gezien: de Porsche #89, rijdend in de GTE Am-klasse, ging er in de tweede bocht flink hard vanaf met Marc Miller achter het stuur. Het is sowieso een bijzonder moeilijke dag voor het team: vanmorgen ging Cooper MacNeil er in de warm-up al vanaf en hij werd door de artsen niet fit genoeg verklaard om te racen, waardoor Miller en Leh Keen de hele race samen moesten rijden. Dat probleem lijkt nu in elk geval opgelost, want het lijkt er niet op dat de auto zijn weg kan vervolgen. 

De LMP2-auto van Krohn Racing is ondertussen in de grindbak terechtgekomen met naamgever Tracy Krohn achter het stuur. Weinig verrassend voor de meesten, aangezien een crash - of minstens een spin - van Krohn toch vaak een zekerheidje is. 

Update 18.30 uur

We hebben alweer ruim 3:30 uur achter de rug op het inmiddels zonovergoten circuit van Le Mans en vooraan ontstaan wat grotere gaten. De #1 Porsche met Brendon Hartley achter het stuur heeft een dikke tien seconden voorsprong op de Toyota #6, waar Mike Conway nog altijd achter het stuur zit. Op ongeveer een halve minuut rijden Löic Duval in de #8 Audi en Sebastien Buemi in de #5 Toyota.

In de LMP2 ligt de Manor een kleine minuut voor op de naaste belagers, terwijl er grote problemen zijn voor de #48 van Murphy Prototypes. Dat is de auto waar Jeroen Bleekemolen in rijdt en die kende helaas flinke technische problemen. "Alles viel ineens weg. Ik heb de stroom volledig uit- en weer aangezet, maar een kilometer later gebeurde het weer. Sowieso gaat het niet lekker in het team, ik moet zelfs in mijn eentje de strategie bepalen in de auto...op deze manier is het allemaal vrij kansloos eigenlijk", foeterde Bleekemolen. "Aan de andere kant heb ik het gelukkig wel naar mijn zin gehad in de auto, lekker wat duels uitgevochten..dat dan weer wel."

In de GTE Pro zit de top-5 zelfs nog binnen een halve minuut. De #82 Ferrari met Toni Vilander in de auto rijdt er op kop, gevolgd door de Ford #69, de Porsche #91 en de tweede Ford van Chip Ganassi, de #68. De eerste drie plekken in de GTE Am worden ingenomen door Porsches. 

Update 17.00 uur

Zo weinig als er in het eerste uur gebeurde, zo veel gebeurde er in het tweede uur. De #7 Audi pakte door een afwijkende strategie de leiding van Toyota, nadat beide Toyota's naar binnen waren gegaan. Echter, toen André Lotterer naar binnen ging voor zijn stop sloeg het noodlot toe: de #7 Audi ging achteruit de garage in en de motorkap ging er af, om een turbo te verwisselen bleek later. Hierdoor kon de #1 Porsche de leiding weer overnemen.

Ondertussen verloor één van de GT Am Ferrari's één van de wielen in de eerste chicane, waardoor er nog een hele ronde op drie banden moest worden gereden. De Ferrari kwam uiteindelijk weer veilig terug bij het Formula Racing team, waardoor er weer van achteraan kon worden begonnen.

De Porsche heeft niet lang van de leiding kunnen genieten, want in het verkeer werd Brendon Hartley iets opgehouden door LMP2-wagens, waardoor Loïc Duval in de #8 Audi de leiding kon overnemen. Hartley liet het er niet bij zitten en sloeg de volgende ronde weer toe met een fraaie inhaalactie op het lange rechte stuk. Dit gevecht is nog niet gestreden, want ook de #6 Toyota is niet ver weg. In de LMP2-klasse heeft de #38 Gibson, de wagen van Giedo van der Garde, zich door alle pitstops op weten te werken naar een kappe derde plek.

De baan was al redelijk opgedroogd, dus sloegen de weergoden opnieuw toe met regen. Niet genoeg om naar de regenbanden te switchen, maar wel genoeg om redelijk glad te zijn. In deze lastige omstandigheden begonnen achterblijvers een nog grotere rol van betekenis te spelen in het geweldige gevecht om de leiding. De #7 kwam de baan weer op met een nieuwe turbo, maar met slechts 2 ronden achterstand is het zeker geen kansloze missie.

In de GT-klasses deed Porsche het ook niet slecht, in beide klasses rijdt er een Porsche aan de leiding.

Update 16.00 uur

Het heeft even geduurd, maar na 45 minuten safety car is het feest dan echt losgebarsten. Toyota begint ongelofelijk sterk en heeft met beide coureurs de plekken één en twee van Porsche overgenomen. Ook Audi lijkt van plan om Porsche te pakken, maar dat is door een pitstop van beide Audi's nog niet gebeurd. In de GTE is het grote gevecht tussen Ferrari en Ford ook volop bezig, maar hun duidelijke dominantie van de rest van de week is wel verdwenen.

Update 15.00 uur

Terwijl vele mensen kijken hoe Hamilton ongetwijfeld poleposition gaat pakken in Baku, is de 84e editie van de 24 uur van Le Mans zojuist van start gegaan. Helaas regent het pijpenstelen, waardoor de organisatie heeft besloten om achter de safety car van start te gaan. Inmiddels begint het al redelijk droog te worden, dus hopelijk zullen we spoedig echt van start gaan.