Nieuws steeds vaker bekeken via sociale media

Steeds meer mensen nemen nieuws tot zich via sociale media. Dat blijkt uit onderzoek van het Reuters Institute Digital News Report 2016.

Het onderzoek, dat begin dit jaar plaatsvond in 26 landen waaronder Nederland, wijst uit dat 51 procent van de deelnemers sociale media als Facebook, Twitter, Snapchat en Instagram wekelijks gebruikt als bron voor nieuws. Ongeveer 12 procent geeft zelfs aan dat het hun belangrijkste bron voor nieuws is. Facebook is veruit het belangrijkste netwerk voor het vinden, lezen of kijken en delen van nieuws.

Vooral voor vrouwen, die minder geneigd zijn om direct naar nieuwswebsites te gaan of apps te gebruiken, en jongeren zijn sociale media belangrijk. Voor in totaal 28 procent van de 18- tot 24-jarigen zijn sociale media de belangrijkste nieuwsbron, voor het eerst meer dan televisie, met 24 procent.

Voor Nederland namen 2006 mensen deel aan het onderzoek. In totaal 46 procent van de Nederlanders zet sociale media wekelijks in om nieuws tot zich te nemen. Facebook is met 36 procent daarvoor onder Nederlanders veruit het populairst. WhatsApp volgt met 14 procent. YouTube staat met 11 procent op de derde plaats, Twitter neemt met 8 procent de vierde plek in en LinkedIn staat met 5 procent vijfde.

Nieuws steeds vaker bekeken via sociale media
Nieuws steeds vaker bekeken via sociale media (Foto: BuzzT)