Liveblog: Nintendo Treehouse

20:08 - Nintendo gaat voorlopig nog even door, maar aan dit liveblog komt in ieder geval een einde. We hebben de eerste gameplay gezien van Pokémon Sun en Moon met nieuwe Pokémon en de nieuwe multiplayer modus Battle Royal. Ook hebben we ontzettend veel gezien van The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Mochten er later nog interessante dingen bekendgemaakt worden, dan maakt FOK!Games daar uiteraard melding van. Bedankt voor het lezen en uiteraard nog een fijne E3!

20:04 - Pijlen gaan niet in een rechte lijn, maar eerder in een boogtraject. Mikken is dus iets lastiger dan eerst, zeker op de langere afstand. En wederom een pauze, maar ze zijn zo terug met nog meer The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

20:01 - Je kan een arm afhakken van een Bokoblin, deze oppakken en dezelfde Boboblin hiermee doodslaan. Wie wil dat nou niet?

19:57 - Willekeurig in een kistje worden vuurpijlen gevonden. Naast een waterval. Prima. Zoals het een Zelda beaamt is er een geheime grot achter de waterval met wat kisten.

19:55 - Stalfos zijn ook weer van de partij! Om een stukje naar beneden te komen, gebruikt Link zijn schild als Snowboard. Cool! Dit kost echter wel durability van je schild.

19:53 - Weerseffecten en andere narigheden kunnen missies soms vermoeilijken of gebieden lastig maken om te trotseren. Je kunt dan of schuilen of later terugkomen. Gelukkig krijgen we de garantie dat er altijd iets te doen is. Het uitzicht vanuit de sneeuwberg is in ieder geval adembenemend.

19:52 - Nieuwe, of moet ik zeggen oude, vijanden in de sneeuw: Ice ChuChu's!

19:51 - We zijn geland in de sneeuw, Link heeft het koud. Tijd om een vest aan te doen die Link meer cold resistance geeft. Customization, got to love it.

19:50 - met een soort scope worden vijanden gescand, die daarna een levensbalk boven hun hoofd hebben. Handig.

19:49 - Na het verslaan van wat vijanden gloeit een kistje op, die als beloning open te maken is. Er is ook een nieuwe bom die we zo ongetwijfeld gaan zien: een magnetische bom.

19:48 - verschillende vijanden reageren anders. Sommige zijn aggressief, sommige zijn wat dommer. Zo hebben ze een andere strategie nodig ten opzichte van elkaar.

19:47 - Sneeuw! Bovenop de berg komen we een sneeuwgebied tegen. We gaan er helaas niet heen, maar de overschakeling tussen de gebieden oogt natuurlijk en geeft een compleet andere vibe mee.

19:45 - overal en nergens is wel iets te vinden. Onder het gebied waar we net waren vinden we ore, dat we vierkante bommen doen ontploffen (vierkant als in, niet rollende bommen). 

19:42 - Er werd geprobeerd een wild zwijn te doden met pijl en boog, maar helaas. Mis. Link pakt ineens een soort glimmende bom boven zijn hoofd. Deze gooit hij naar vijanden en rolt helemaal door voordat hij ontploft. Heerlijk.

19:41 - Gelukkig: wanneer je een item voor de eerste keer vindt, stopt het spel even met uitleg. Daarna gelukkig niet meer. En ik ben er nog steeds niet overheen: LINK KAN SPRINGEN!!

19:38 - Ze staan op de oude tempel en bekijken de wereld en benoemen het goede weer (hintend dat er ook slecht weer voorbij kan komen). Ze gaan proberen naar Mt. Hylia te gaan. Je kunt locaties bekijken door je telescoop en markeren op je map.

19:37 - We zijn er weer! Voor wie net inschakelt: we hebben veel gezien van The Legend of Zelda: Breath of the Wilds en Pokémon Sun en Moon en gaan weer verder met het verkennen van de wereld van Zelda.

19:28 - Wederom een pauze. We krijgen dalijk meer van de exploration te zien. Voor wie bang is voor spoilers betreffende het verhaal, geen zorgen: dat wordt allemaal niet besproken vandaag.

19:28 - Zelda-items komen om 15:00 PM PT naar Miitomo, dat je het maar weet.

19:27 - Bill is aan het spelen met tonnetjes en een groot stuk vlees. Hij gooit Clubs ernaartoe en laat alles, inclusief zichzelf, ontploffen. Slimme man wel.

19:26 - Zelda zou Zelda niet zijn zonder puzzels, maar dat krijgen we pas later te zien.

19:25 - We hebben dus niet meer altijd overal hetzelfde deuntje dat speelt, maar meer afwisseling met de natuurgeluiden en andere effecten. Het geheel past goed bij elkaar en zet een prachtig sfeertje neer.

19:24 - De mysterieuze stem wordt een beetje ongeduldig, ga nou eens naar het punt dat wordt aangegeven door de Sheikah Slate!

19:23 - We hebben weer gameplay! We rennen wat meer, maar we hebben het even over de geluiden: er zijn veel natuurgeluiden in de game aanwezig, breath of the wild, en er zijn piano-geluiden toegevoegd die hier goed bij passen.

19:21 - de stijl komt overeen met 'open-air painting'. Klik vooral hier voor meer informatie hierover.

19:20 - Alle aanwezigen krijgen slechts een klein voorproefje van de totale game, die erg groots is van opzet. Wederom: het grootste project van Nintendo to date.

19:19 - Thank you for playing! Wat? We willen meer! De stijl is gekozen om overeen te komen met de functie, een simpelere look die alsnog rijk is aan details in plaats van steeds meer en meer toe te voegen.

19:18 - In tegenstelling tot vroeger vind je nu weer gewoon een boog met pijlen. Items lijken hiermee (in ieder geval in mindere mate) niet meer gebonden te zijn aan dungeons. We moeten überhaupt nog een dungeon tegenkomen, al voelt het alsof deze een minder grote rol gaan spelen.

19:17 - De beboste standbeelden zijn blijkbaar Guardians, beschermwezens van de tempel. Ze bewegen echter niet meer. Something bad must have happened here. Je mist veel informatie over wat er gaande is, spelenderwijs moet je hier zelf achterkomen.

19:16 - Met perfecte timing kun je jouw vijanden doen verslaan, waarna je ze snel kunt aanvallen zonder tegenaanvallen. Matrix, part 2.

19:15 - We zien beboste beelden die wel verdacht veel lijken op het monster dat ons achterna rent in de allereerste trailer van twee jaar geleden. Interessant.

19:14 - Vecht met vijanden, jat hun wapens en andere spullen en gebruik deze tegen andere vijanden. Easy peasy. 

19:13 - Door het vechten is je zwaard beschadigd geraakt en breekt even later. Weapon durability, welkom terug in Zelda

19:12 - Gras is de grote vijand, dus we zijn wat aan het maaien. Helaas worden er geen items gevonden, dus gaan we maar wat vijanden slachten uit frustratie. Wellicht hebben zij wel wat interessants?

19:11 Je komt een Korok tegen, hij geeft je een item. Er zijn veel van deze dingen verspreid over de gehele wereld. Even later zie je iets liggen op een berg, een zwaard in een pedestal. Helaas, niet de Master Sword maar een verroest zwaard. Jammer.

19:10 - Aonuma steekt zijn tak in brandt en brandt daarmee bosjes plat. Pyromaan? Even later vindt hij een axe, nog voor het vinden van een zwaard. Je hebt dus meer vrijheid om te doen en laten wat je wil. Hij gebruikt de ace om een boom neer te hakken en vindt vuurhout, waarmee je een eigen kampvuur kan starten.

19:09 - Je komt een oude man tegen wiens appel je steelt. Dangerous to go alone? Link vraagt zich af waar hij is. Je bent in The Great Plateau, geboorteplaats van Hyrule. Hij verwijst naar een oude temple, Temple of Time? Het koninkrijk is aan het vergaan. 

19:07 - Link kan elementen uit de wereld gebruiken, zoals enorme stenen. De Sheikah Slate wordt gebruikt als Map, maar ook als communicatiemiddel. 

19:07 - We love our mushrooms. Juist. Drugs are bad, mkay?

19:06 - Link vindt een tak, wat Hyrulian Shrooms en begint te klimmen. De vrijheid voelt nu al als meer dan ooit tevoren. De stamina gauge keert ook weer terug.

19:06 - Je komt uit bij de Great Plateau en ziet de gehele wereld om je heen. Prachtig.

19:05 - LINK KAN SPRINGEN!!!!

19:04 - Met de Shrine of Resurrection kun je kistjes en deuren openen. Technologie en unieke ID's. Wat gebeurt er. Link wordt wederom geleid door de mysterieuze stem.

19:03 - De game introduceert technologie. Link is overigens erg buff, sexy. Je vindt na het opstaan wat kleiding, die je uiteraard zelf moet aantrekken. Er is veel ruimte voor andere kledij, dus waarschijnlijk kun je Link zelf aanpassen hoe je wil.

19:02 - Je begint in de Shrine of Resurrection, Link is een reïncarnatie?! *speculatie*. Je vindt een Sheikah Slate, iets dat je moet helpen na een lange slaap.

19:01 - Link moet weer wakker worden. Blijkbaar heeft de game dus voice acting naar het schijnt. Link wordt Matrixstijl wakker in water onder een ding met lichtjes. Spooky.

18:58 - We zijn er weer! Aonuma komt aan het woord en we gaan nog even genieten van beelden van Zelda. Aonuma wilde zoals bekend de 'conventions van Zelda' doorbreken. Dat is ongetwijfeld gelukt.

18:57 - Technische problemen, plaspauze of iets anders. We wachten nog wat langer voor we weer verder gaan.

18:53 - Eindbaas der eindbazen Eiji Aonuma, meesterbrein van Zelda, heeft plaatsgenomen. Snel weer verder....over enkele ogenblikken.

18:49 - Pokémon Sun en Moon lanceren in Nederland op 23 november. Over enkele momenten gaan we verder met The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Eindelijk.

18:48 - We zijn bijna klaar met Pokémon. Ze focussen ook op de toekomst van Pokémon. Op naar de volgende twintig jaar, als je het mij vraagt!

18:47 - De winnaar wordt bepaald door het aantal KO's dat je hebt en hoeveel van je eigen Pokémon je hebt verloren. Degene met de beste balans wint. Het gevecht stopt wanneer één trainer al zijn Pokémon heeft verloren.

18:45 - Er is een nieuwe multiplayer modus, Battle Royal. Pokémon wordt al jaar en dag gebruikt voor communicatie en samenkomen, waar deze modus weer aan moet bijdragen. Je komt in een stadion en neemt deel in een letterlijke Battle Royal, een simultaan free-for-all gevecht met vier trainers.

18:42 - Bij aanvallen staat ook bij of een aanval effective, super effective of not very effective is. Wederom, handig.

18:41 - Het ontwikkelteam heeft reisjes gemaakt naar Hawaiï voor research. Ja, ja. We zullen het maar geloven.

18:40 - Nog een oude bekende, Pichu wordt gebruikt door Hau in een Pokémongevecht. Het is dus duidelijk een mengelmoes van oud en nieuw.

18:38 - Ook zien we andere al getoonde personages tegen. Je vrienden, Kukui. Je moet gaan vechten als onderdeel van een festival dat plaatsvindt.

18:37 - We komen Hala tegen, degene die jouw Starter geeft. Hij is een sterke trainer, naar het schijnt. In ieder geval op het begineiland.

18:36 - Onze zeeleeuw is op wrede wijze geslacht, dus de Pikipek is maar gevangen. Hij heeft twee witte ballen naast zijn naam, dus kan twee keer evolueren. The more you know.

18:35 - Weer een nieuwe Pokémon, de Pidgey van deze generatie: Pikipek, de specht Pokémon!

18:33 - Voor de die-hards, je begint gewoon op route 1.

18:32 - Je ziet nu in een gevecht ook de trainers, waardoor je een goed idee krijgt van de verhoudingen van de verschillende Pokémon. Details worden steeds belangrijker.

18:31 - We gaan vechten. Lass Audrey wil graag klop krijgen, ze komt immers met slechts één Caterpie. Please.

18:30 - En de gameplay gaat verder en zien mooi oranje water. Of is het vergiftigd met radiatie? Wanneer je in de buurt komt van een andere trainer, dan komen er lichte zwarte balken aan de boven- en onderkant van het scherm als waarschuwing.

18:29 - We onderbreken de gameplay en gaan het even hebben over de nieuwe Rotom Pokédex.

18:28 - NIEUWE POKEMON! Yungoos, een schattig maar boos beestje. 

18:27 - Ledyba is gevangen, dag vrijheid. Wanneer je een Pokémon vangt, vind je een Pokéball naast de Pokémon. Is deze wit, dan betekent dat dat er nog een onbekende evolutie is of een Pokémon waar deze mee kan samenwerken. Wederom handig.

18:26 - Ook kun je nu tijdens het vechten de vijand selecteren en bekijken hoe de stats changes zijn toegepast. Dit geldt voor alle stats en is zo simpel als drukken op het touchscreen.

18:25 - Het menu is toegankelijker gemaakt voor nieuwe en oude spelers. Zo kun je nu tijdens het gevecht kijken naar de stats en accuracy van aanvallen, in plaats van dat je terug moet naar het Pokémon-scherm. Handig.

18:24 - gevechten kennen veel cinematische hoeken om het geheel interessanter te maken om naar te kijken. Close-ups, van ver weg: het is er allemaal. 

18:22 - De eerste Pokébattle is een feit en we vechten tegen een oude bekende: Ledyba. We zien meteen de nieuwe invulling van het onderste scherm. Nog steeds kun je vechten, je pokémon selecteren en je tas in, maar er is ook een specifiek knopje om een Pokéball te gooien (daar lijkt het in ieder geval op).

18:21 - Eindelijk gameplay. We spelen als de mannelijke trainer en beginnen zoals gebruikelijk in zijn kamer met schattig muziekje en herkenbare geluiden. We komen een MEOWTH <3 tegen.

18:20 - We zien de mannelijke en vrouwelijke trainers. Het klimaat is warm in Alola, dus de kleidingstijl is iets anders. Hartstikke fijn. Ze zijn wel realistischer vormgegeven. De presentatrice merkt op dat ze een interessante armband dragen (iets wat gebruikt wordt voor bijvoorbeeld Mega Evolution), maar daar hebben ze het nog even niet over.

18:18 - Alle starters zijn schattig, maar ook hun bewegingen moeten schattig gemaakt worden in-game tijdens bijvoorbeeld het aanvallen. Waar altijd opgelet wordt bij de starters is dat iedereen ze kan herkennen en makkelijk een bond kan vormen. Herkenning is dus zeker belangrijk.

18:16 - Alola bestaat uit vier eilanden en nog één door de mens gemaakt eiland. Het is een geïsoleerde wereld, dus de hoop op een verbinding met andere (oude) gebieden lijken onterecht.

18:14 - Er is nog een legendary Pokémon getoond van de week, namelijk Zygarde. Hij speelde al een rol in X en Y en keert terug in de nieuwe games. Hij komt in een 10%-vorm en Complete vorm voorbij.

18:13 - Er is veel reden voor de naam, maar uiteraard zijn de zon en maan belangrijk voor het leven. Dat is het gevoel dat we mee willen geven aan de games. De legendaries zijn hierop gebaseerd, uiteraard. Ze hebben ook een belangrijke rol in het verhaal.

18:11 - We zien meer van de tropische Alola setting, beelden die we al eerder hebben gezien voornamelijk. De Starter Pokémon worden nog eens geïntroduceerd. 

18:10 - *insert Japanese talk* -> Ze stellen zich voor en vertellen hoe de rollen zijn verdeeld. De producer en director staan op het podium.

18:09 - De twee Japanse bazen van Gamefreak gaan ons meer vertellen over de Pokémon-titels. Ingewikkelde Japanse namen, dus die houden jullie tegoed. Live demo incoming!

18:08 - In de toekomst leren we meer over het verhaal en de personages. We krijgen dus voornamelijk gameplay en de setting te zien. Maar eerst gaan we even naar Nintendo 3DS voor Pokémon Sun en Moon.

18:07 - De game is één van Nintendo's grootste projecten ooit.

18:06 De game heet officieel The Legend of Zelda: Breath of the Wild

18:05 - Sneeuw, bos, Hyrule Field, grote monsters en wat lijkt op spelen met water. Ook het monster uit de eerste trailer komt nog even voorbij.

18:04 - De wereld ziet er groot, mooi en ontzettend sfeervol uit. En groen, het moet gezegd worden. Link beklimt gebouwen, bomen en bergen. Hij verandert zelfs de wereld door een boom om te hakken en hier een brug van te bouwen.

18:02 - We krijgen de eerste echte blik op de nieuwe The Legend of Zelda. We moeten onze ogen open doen en we zien wat beesten en veel van de omgevingen.

18:01 - Eindbaas Reggie Fils-aime spreekt ons toe. Our bodies are ready. 

18:00 - Any second now. Ook Nintendo houdt zich niet helemaal aan de tijden zo te zien.

17:56 - Zelf meekijken kan trouwens op een aantal manieren, wij kijken via youtube:

17:43 - Het hippe muziekje is gestart, nog iets langer dan een kwartier te gaan en we gaan beginnen! 

Over een uurtje begint Nintendo met Nintendo Treehouse. Hoewel ze hebben aangegeven geen Nintendo Direct of persconferentie te geven, zijn ze wel aanwezig met een aantal titels. Vandaag komen Pokémon Sun en Moon en The Legend of Zelda voor Wii U (en NX) uitgebreid aan bod. Via dit liveblog zullen wij alle nieuwe informatie en aankondigingen met jullie delen, wie weet komt er nog wel een verrassing of twee. 

Legend of Zelda Bergen Beklimmen