'KPN groeit in krimpende mobiele markt'

Mobiele aanbieders in Nederland hebben hun totale omzet in het eerste kwartaal met 3 procent zien afnemen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot 1,11 miljard euro. Marktleider KPN wist de opbrengsten wel op te voeren.

Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van Telecompaper. Het onderzoeksbureau wijt de omzetdaling aan felle concurrentie, die de prijzen drukt. Ook speelt mee dat consumenten met een abonnement vaker netjes binnen hun bundel blijven.

T-Mobile kreeg afgelopen kwartaal de hardste klappen. Daar liepen de opbrengsten met 9,4 procent terug. Vodafone boekte 5,8 procent minder omzet. Tegen de trend in wist KPN de mobiele omzet met 2,3 procent op te voeren. Tele2 groeide ook, maar blijft de kleinste speler.

Van de vier aanbieders met een eigen mobiel netwerk had KPN had in de eerste drie maanden van dit jaar een marktaandeel van 42,4 procent. Vodafone en T-Mobile kwamen uit op respectievelijk 33,1 procent en 21,2 procent, Tele2 op 3,3 procent.

Telecompaper gaat er vanuit dat aan de omzetdaling voor mobiele aanbieders voorlopig geen einde komt. De concurrentie neemt naar verwachting alleen maar toe en de groei van het dataverkeer is onvoldoende om het verlies aan inkomsten uit spraak- en sms-diensten te compenseren.

Daar komt bij dat mobiele telefonie steeds vaker deel uitmaakt van een totaalpakket met vaste telefonie, internet en televisie. Ook strengere regels spelen een rol. Zo mogen telecombedrijven vanaf volgend jaar geen hogere kosten meer rekenen voor bellen of internetten in een ander EU-land.

'KPN groeit in krimpende mobiele markt'
'KPN groeit in krimpende mobiele markt' (Foto: BuzzT)