Bethesda toont Doom-demonen in stijl

Bethesda heeft wat artwork vrijgegeven van de demonen die in Doom voor komen. Lieverdjes zijn het natuurlijk niet, maar op papier zien ze er toch artistiek uit.

Artiesten Alex Palma, Denzil O'Neill, Hugo Martin en James Martin geven hierbij hun visie op hun werk.

Hoe ze er ingame op je scherm uit zien kun je vanaf 13 mei zien, dan is Doom uit op PlayStation 4, Xbox One en pc.

Alex Palma - Revenant

Doom demon artwork (Foto: Bethesda)

Het ontwerpen van deze demon was een geweldig iets voor mij. Er waren veel versies voor deze. We hebben de originele Revenant als inspiratiebron gebruikt en hebben hier nieuwe en moderne ideeën aan toegeveogd. Een rennend skelet van een demoon met een jetpack en geweren klinkt erg gek, maar het is ons gelukt om er iets engs, geloofwaardigs en iconisch van te maken.

Alex Palma - Cyber Mancubus 

Doom demon artwork (Foto: Bethesda)

De Cyber-Mancubus is gemaakt door het verbeteren van een verkalkt botpantser van een Hell Mancabus met UAC wapen technologie. Een groot, zwaar en tankachtig beest is het resultaat.

Alex_Palma - Baron of Hell

Doom demon artwork (Foto: Bethesda)

De 'Baron of Hell' was mijn eerste opdracht voor dit project. Mijn taak was om de Baron intimiderend en intens te maken. Dit is hoe het laatste concept eruit zag, hoewel in de game de kleuren nog zijn aangepast om het geheel beter te laten kloppen.

James Martin - Pinky Render

Doom demon artwork (Foto: Bethesda)

Het tot leven brengen van 'The Pinky' was een leuke uitdaging. We zijn door veel verschillende ontwerpen gegaan van Alex Palma en Hugo Martin. Het was belangrijk om diep te gaan in het ontwerp van deze iconische Doom-demoon en recht te doen aan Pinky met moderne middelen.

James Martin - Imp Render

Doom demon artwork (Foto: Bethesda)

Snel, behendig en een echte dreiging. De uitdaging was om hem eruit te laten springen, maar hem tegelijkertijd deel uit te laten maken van de bijenkorf-mentaliteit. Veel artiesten hebben samengewerkt om deze versie tot stand te laten komen.

Hugo Martin - Prowler

Doom demon artwork (Foto: Bethesda)

Dit design is oorspronkelijk voorgesteld door Alex Palma. Deze versie is mijn visie op het design, maar veel elementen van de versie van Alex zijn nog aanwezig.

Hugo Martin - Possessed Engineer

Doom demon artwork (Foto: Bethesda)

'Speels maar dodelijk' is het thema dat veel gebruikt wordt voor de monsters van DOOM. Deze lasser schuifelt voort, op zoek naar een goede plek om zichzelf in brand te steken. Deze versie is bedoelt om de persoonlijkheid en design van het personage goed over te brengen.

Hugo Martin - Mancubus

Doom demon artwork (Foto: Bethesda)

Dit design was erg vroeg in de ontwikkeling afgerond. We wilden zoveel mogelijk het comic book, heavy metal-uiterlijk benutten als we konden. Hij heeft erg overdreven proporties met realistische details en textures, wat een visiueel thema is dat we gedurende de ontwikkeling probeerde vast te houden.

Hugo Martin - Lost Soul

Doom demon artwork (Foto: Bethesda)

Album covers van Heavy Metal-albums uit de '80s oefende een grote invloed uit op de visuele stijl van de game. 'The Lost King' is een gillend schedel met horns en messen aan de achterkant, de demoon geïnspireerd door heavy metal.

Hugo Martin - Cyberdemon

Doom demon artwork (Foto: Bethesda)

De lore van de Cyberdemon stuurde het design van het personage. De overblijfselen van dit beest waren gevonden gedurende een verkenningstocht door de Hel. Zijn levensloze lichaam was meegenomen naar onze wereld en opnieuw tot leven gebracht met UAC-technologie. Dit model was gemaakt door Jason Martin, gebaseerd op een stuk conceptart dat ik aan het begin van het project heb gemaakt.