Atleet verkoopt verplicht afgedekte sponsorruimte op huid

De Amerikaanse hardloper Nick Symmonds heeft een stukje huid op zijn schouder via eBay verkocht als sponsorruimte. De middellangeafstandsloper verkocht '58 vierkante centimeter huid op een olympiër' via de veilingsite en kreeg daar uiteindelijk $21.800 voor.

De winnaar bleek John Legere, CEO van telecombedrijf T-Mobile. Er zit wel een klein minpuntje aan voor de koper: de reclame op de huid van Symmonds zal niet te zien zijn tijdens officiele wedstrijden. "Vanwege gedateerde regelgeving zal ik tape moeten plakken op elke vorm van reclame op mijn huid tijdens wedstrijden van de wereldwijde of Amerikaanse atletiekbond en de Olympische Spelen, behalve de logo's van de officiele kledingfabrikanten", legt een gefrustreerde Symmonds op eBay alvast uit. 

Tijdens de Spelen van 2012 deed de Amerikaan hetzelfde en moest de voor elfduizend dollar verkochte sponsorruimte ook afgedekt worden. Volgens hem zorgde dat echter juist voor veel meer aandacht voor Hanson Dodge Creative, het bedrijf dat de ruimte kocht. De winnaar van WK-zilver op de 800 meter in 2013 is van plan om T-Mobile dan ook zeker genoeg aandacht te geven: "Ik begrijp dat deze regels een investering in een atleet lastig maken, maar wees gerust, ik zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het de winnaar van de veiling meer dan genoeg oplevert."

Symmonds moet zich overigens nog wel plaatsen voor de Spelen van Rio de Janeiro. Dat moet in juli gebeuren tijdens de Amerikaanse trials - de selectiewedstrijden voor de Spelen.