HEMA ziet verkopen toenemen

HEMA heeft zijn verkopen afgelopen jaar behoorlijk opgevoerd, na jaren van krimp. Het winkelconcern wist meer klanten te trekken en zag zijn verlies daarbij teruglopen, werd donderdag bekendgemaakt.

Vooral de verkopen via de webshop van HEMA namen flink toe. Die lagen meer dan een kwart hoger dan in 2014. De totale omzet van HEMA kwam uit op ruim 1,1 miljard euro, bijna 6 procent meer een jaar eerder. In winkels die al langer dan een jaar open zijn bedroeg de groei 3,2 procent.

HEMA slaagde er onder meer in om marktaandeel te winnen op het gebied van kleding, huishoudelijke producten en etenswaren. Verder zijn de verkopen buiten Nederland flink uitgebreid omdat in landen als Frankrijk en Spanje meerdere nieuwe winkels zijn geopend.

Oud conflict
Het nettoverlies van HEMA is afgelopen jaar teruggebracht tot 72,5 miljoen euro, van 189,2 miljoen in 2014. Dat de keten toch opnieuw in de rode cijfers belandde had vooral te maken met een schikking van een oud conflict met franchisenemers en een grote opruiming van verouderde voorraden. HEMA deed daarbij tal van producten tegen lage prijzen van de hand. Verder had het concern last van een ongunstige wisselkoers. De inkoop van HEMA gaat voor een groot deel in dollars en de dollar was afgelopen jaar erg duur.

Topman Tjeerd Jegen is "verheugd" over de resultaten. Volgens hem heeft HEMA sinds 2008 niet meer zo'n sterke omzetgroei laten zien. "Hierdoor kunnen we onze blik richten op de toekomst van HEMA en dat is groei. Hoewel we in 2015 goede voortgang hebben geboekt, is er nog veel werk aan de winkel om zowel de operationele processen als de financiële resultaten te verbeteren."

HEMA ziet verkopen toenemen
HEMA ziet verkopen toenemen (Foto: ANP)